W ostatnich latach w Polsce widzimy wiele ciekawych inwestycji w sektorze e-mobility. Nowo powstałe firmy zajmują się m.in. produkcją baterii litowo-jonowych, stacji ładowania, czy nawet e-autobusów. Sektor ten nie rozwija się jednak na tyle szybko, na ile pozwala mu na to zebrany kapitał oraz rozwinięta infrastruktura. Powodem tego opóźnienia jest zbyt mała liczba wyszkolonych specjalistów. 

 

W tym artykule pokażemy jakie firmy z branży e-mobility działają w Polsce oraz jakich specjalistów będą potrzebować do dalszego rozwoju.

Nowe inwestycje e-mobility w Polsce 

Przyjęta przez nas polityka klimatyczna na podstawie Porozumienia Paryskiego z 2015 roku zakłada, że będziemy dążyć do neutralności klimatycznej w 2050 roku.

 

Wpływa to na obecną politykę gospodarczą, której jednym z priorytetów jest rozwój sektora e-mobility. Polskie władze uznały elektromobilność za skuteczne narzędzie do dekarbonizacji sektora transportu i realizacji celów klimatycznych. W związku z tym zapewniają duże wsparcie producentom w tej branży.

 

Dodatkowo inwestycją w naszym kraju zainteresowali się też zagraniczni przedsiębiorcy e-mobility, m.in.z Korei Południowej, Chin, Japonii, Szwecji, czy Wielkiej Brytanii. Jesteśmy dla nich atrakcyjnym kierunkiem, ze względu na dobrą infrastrukturę drogową i elektryczną, wysoko wykwalifikowanych pracowników, obecność ośrodków kształcenia zawodowego oraz dobrze rozwiniętą współpracę pomiędzy różnymi firmami w sektorze. 

 

Przyjrzymy się zatem najważniejszym inwestycjom w kraju. 

Solaris

Możemy się pochwalić dużym odsetkiem autobusów elektrycznych we flocie komunikacji miejskiej (znajdujemy się w europejskiej czołówce). Ich liczba wzrosła aż 10-krotnie w stosunku do roku 2016. Są to jedyne pojazdy w pełni elektryczne (BEV) produkowane w naszym kraju.  

 

Firma Solaris jest liderem w tej kategorii. W roku 2021 wyprodukowała aż 186 pojazdów. Jest też najchętniej wybieraną marką autobusów elektrycznych. 

Ta polsko-hiszpańska firma powstała w roku 1996 w Bolechowie, gdzie do dzisiaj produkuje e-autobusy Solaris. 

 

Oprócz niej, mamy w Polsce jeszcze 6 innych firm zajmujących się produkcją oraz eksportem autobusów elektrycznych na całą Europę, m.in. Volvo Polska, czy MAN.

LG Energy Solution

Przez wiele lat jako Europejczycy znajdowaliśmy się poza łańcuchem dostaw w przemyśle elektromobilnym. Brak zmian doprowadziłby do marginalizacji naszych firm w tym aspekcie. Dlatego zdecydowaliśmy się na konkretne działania – zaczęliśmy rozwijać swoje kompetencje w zakresie przemysłu bateryjnego.

 

Po kilku latach okazało się, że to w Polsce mamy najlepszych fachowców z tej dziedziny. Odpowiadamy za produkcje aż 30% wszystkich baterii litowo-jonowych wytwarzanych na kontynencie i jesteśmy uznawani za lidera w tym aspekcie. 

 

Niestety, UE nie produkuje na ten moment ilości wystarczających do uniezależnienia się od zagranicznych dostaw, dlatego bardzo ważny jest dalszy rozwój w tym kierunku. 

 

W Kobierzycach pod Wrocławiem mieści się największa w Europie fabryka baterii, która jest równocześnie największym zakładem produkcyjnym koncernu LG na świecie. Zatrudnia ponad 9000 pracowników i posiada aż kilkadziesiąt linii produkcyjnych. Ich baterie mają łączną pojemność nawet do 70 GWh (gigawatogodzin).

EkoEnergetyka Polska

W Polsce coraz częściej decydujemy się na samochody elektryczne. Żeby ten trend się utrzymał, musi powstać więcej stacji ładowania, gdyż na ten moment jest ich zbyt mało. Szacuje się 1017 ogólnodostępnych punktów szybkiego ładowania (DC) oraz 2364 punkty wolnego ładowania (AC).

 

EkoEnrgetyka Polska, to firma, która specjalizuje się w budowaniu stacji ładownia pojazdów elektrycznych. Została założona w 2009 roku w Zielonej Górze i zatrudnia ponad 500 osób. To pionier na rynku obecny w 26 krajach!

 

Do końca roku 2021 firma wyprodukowała 2500 stacji i nie zwalnia tempa. EkoEnergetyka Polska ma też znaczący udział w rynku stacji szybkiego ładowania autobusów i rozwija się w kierunku rynku ładowania samochodów ciężarowych.

Green Cell

Jednym z problemów związanych z sektorem e-mobility jest nierównomierne rozłożenie stacji ładowania w Polsce. Dzięki ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w dużych miastach musi powstać infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych. 

 

To rozwiązanie sprawdza się w aglomeracji śląskiej, gdzie miasta są blisko siebie. Nie można tego jednak powiedzieć o wszystkich rejonach kraju. Największy dystans pomiędzy miastami podlegającymi ustawie to trasa ze Szczecina do Gdańska wynosząca 359 km, której nie będziemy w stanie pokonać samochodem BEV o mniejszym zasięgu (np. 200 km). 

 

Brak dostępu do stacji ładowania może skutecznie zniechęcić do zakupu elektrycznego pojazdu. Z pomocą przychodzi Green Cell, który zajmuje się produkcją domowych ładowarek do samochodów elektrycznych. Produkt ten pozwala nam się uniezależnić od ogólnodostępnych stacji. Jest to więc dobre rozwiązanie dla osób z mniejszych miejscowości, znacznie oddalonych od ogólnodostępnych punktów ładowania. 

 

Taką ładowarką będziemy mogli naładować pojazdy elektryczne energią zebraną przez przydomowe panele słoneczne.

Jacy specjaliści potrzebni są w sektorze e-mobility?

Elektromobilność to nie tylko produkcja pojazdów elektrycznych, ale także wydobycie surowców, modernizacja i rozwój infrastruktury energetycznej oraz recykling pojazdów i ogniw zasilających. 

Aby obsłużyć te sektory, potrzebaspecjalistów z odpowiednimi kwalifikacjami. Według raportu najbardziej poszukiwani są teraz:

 

  • Konstruktorzy i inżynierowie ds. napędów/baterii elektrycznych,
  • Inżynierowie testów,
  • Specjaliści z obszaru elektryki i elektrotechniki,
  • Inżynierowie ds. jakości baterii.

Jacy-specjalisci-potrzebni-sa-w-sektorze-e-mobility

 

Do funkcjonowania firm produkcyjnych niezbędne są również osoby zarządzające produktami oraz specjaliści zajmujący się kwestią magazynowania czy recyklingu.

 

Nie dziwi również ogromne zapotrzebowanie na elektorników-programistów np. ze względu na potrzebę tworzenia zaawansowanych algorytmów sterujących pracą jednostek napędowych, czy specjalistów do analizy big data, obsługujących zbierane przez lata dane.

 

Co ważne, od pracowników sektora e-mobility nie wymaga się jedynie umiejętności twardych. W tej branży najlepiej sprawdzą się osoby, które potrafią analizować dane i myśleć krytycznie. Powinny także umieć pracować w rozproszonych zespołach i szybko dostosowywać się do zmian. 

 

Więcej informacji o specjalistach poszukiwanych do tego sektora znajdziesz tutaj.

Jak wyglądają zarobki w sektorze e-mobility?

Na koniec, spójrzmy na przykładowe zarobki pracowników z sektora elektromobilności: 

 

  • Konstruktor: 8.000 zł – 10.000 zł brutto
  • Inżynier produktu: 9.000 zł – 11.000 zł brutto
  • Inżynier testu: 8.000 zł – 11.000 zł brutto
  • Specjalista ds. elektroniki: 9.000 zł – 11.000 zł brutto
  • Inżynier ds. jakości baterii: 8.000 zł – 10.000 zł brutto

Jak-wygladaja-zarobki-w-sektorze-e-mobility

 

Podsumowanie

Zapotrzebowanie na pracowników z branży e-mobility będzie rosnąć szybciej niż liczba dostępnych specjalistów, wzrosną również koszty związane z ich rekrutacją oraz wynagrodzeniem. 

W związku z powyższym, firmy z branży muszą postarać się o jak najszybsze zatrudnienie i wyszkolenie swojego elektromobilnego zespołu.

 

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w tym temacie, skontaktuj się z nami. 

 

Wszystkie dane w tym artykule pochodzą z Raportu „Elektromobilność w Polsce. Inwestycje, Trendy, Zatrudnienie” autorstwa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Bergman Engineering, Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności i firmy Green Cell.

 

Pełny raport możecie pobrać tutaj: https://bit.ly/raport_elektromobilność