Praca hybrydowa to 艣wie偶e i wci膮偶 kszta艂tuj膮ce si臋 zjawisko w naszym kraju, mimo, 偶e jego pocz膮tki si臋gaj膮 r贸wnie daleko co powstanie internetu. Dopiero pandemiczne realia upowszechni艂y to rozwi膮zanie i wprowadzi艂y je do wi臋kszo艣ci polskich biur. Oznacza艂o to zwi臋kszon膮 elastyczno艣膰 pracy i umo偶liwi艂o regularne wykonywanie obowi膮zk贸w w trybie zdalnym. Niestety, raczkuj膮cy status i brak regulacji prawnych sprawiaj膮, 偶e wiele firm nie ma w艂a艣ciwych procedur i dostatecznej wiedzy, aby w pe艂ni wspiera膰 swoich pracownik贸w hybrydowych. Jakie minimum standard贸w nale偶y zapewni膰? Kt贸re aspekty pracy biurowej trzeba wzi膮膰 pod uwag臋?

Zapraszamy na zwi臋z艂y, acz tre艣ciwy przewodnik po pracy hybrydowej.

Podstawy sprawnej i funkcjonalnej pracy hybrydowej

Zanim zag艂臋bimy si臋 w detale i niuanse, kt贸re wymagaj膮 szczeg贸lnej uwagi i wsparcia ze strony pracodawcy, om贸wimy kr贸tko, jakie s膮 absolutne podstawy pracy hybrydowej:

  • Przejrzyste struktury i podzia艂 obowi膮zk贸w 鈥 dobry system hybrydowy jest wynikiem wsp贸艂pracy r贸偶nych dzia艂贸w (HR, IT) lub, w przypadku mniejszych firm, wyznaczonych do tego os贸b (opiekun techniczny, informatyk). Pracownicy powinni wiedzie膰 do kogo mog膮 si臋 zwr贸ci膰 o pomoc, oraz jakie s膮 kana艂y komunikacji zwi膮zane z organizacj膮 ich pracy. Wymaga膰 to mo偶e specjalnego szkolenia, zar贸wno dla kierownictwa, jak i pracownik贸w przechodz膮cych w tryb hybrydowy.
  • Jasne zasady pracy 鈥 warto starannie przemy艣le膰 konsekwencje trybu hybrydowego dla swojego zak艂adu i na podstawie tych rozwa偶a艅 wprowadzi膰 konkretne regu艂y pracy. Oto kilka przyk艂ad贸w:
    • zakres obowi膮zk贸w mo偶e si臋 r贸偶ni膰 w zale偶no艣ci od tego, czy osoba pracuje z domu, czy z biura. Zakomunikujmy to w spos贸b, kt贸ry nie pozostawia w膮tpliwo艣ci. Np. dla firmy z cz臋艣ci膮 produkcyjn膮, pracownik zdalny odpowiada za kontakt z klientami w czasie, gdy pracownik biurowy stanowi wsparcie dla pracownik贸w fizycznych.
    • firmy cz臋sto narzucaj膮 limity 鈥 maksymaln膮 lub minimaln膮 liczb臋 pracownik贸w biurowych/zdalnych. Taki ruch zwi臋ksza bezpiecze艅stwo w biurze, a tak偶e pomaga zachowa膰 p艂ynno艣膰 pracy przy niekt贸rych projektach.
    • ka偶dy pracodawca powinien stworzy膰 warunki, kt贸re nie faworyzuj膮 pracownika biurowego i daj膮 wszystkim jednakowe szanse rozwoju 鈥 system pracy nie mo偶e mie膰 na to 偶adnego wp艂ywu!
  • Skuteczne sposoby raportowania 鈥 dotyczy to zar贸wno przydzielonych zada艅 jak i obowi膮zk贸w, zwi膮zanych ze stanowiskiem pracy, oraz teamowego grafiku z podzia艂em na pracownik贸w biurowych i zdalnych. Oprogramowanie do zarz膮dzania, takie jak Asana, pomo偶e utrzyma膰 porz膮dek i nada odpowiednie tempo pracy, nawet w wieloosobowych zespo艂ach.

  • Sprawna komunikacja 鈥 艣wietnie sprawdz膮 si臋 鈥瀖niej formalne鈥 narz臋dzia, jak np. Slack, kt贸re u艂atwi膮 przep艂yw informacji mi臋dzy pracownikami.

Podstawy-sprawnej-i-funkcjonalnej-pracy-hybrydowej

Jakie aspekty pracy hybrydowej wymagaj膮 wsparcia?

Na tym etapie mamy ju偶 jasno okre艣lone standardy i zasady pracy hybrydowej. Przyjrzyjmy si臋 wi臋c bli偶ej poszczeg贸lnym sk艂adowym, na kt贸re pracodawca mo偶e mie膰 bezpo艣redni wp艂yw:

  • Technologia 鈥 kompletny zestaw narz臋dzi, niezb臋dny do pracy, powinien zapewni膰 pracodawca. Zawieraj膮 si臋 w tym, m.in.: laptop, telefon, s艂uchawki, dost臋p do internetu, oprogramowanie, itd. Opr贸cz samego sprz臋tu nale偶y zadba膰 o jego prawid艂ow膮 instalacj臋 i wdro偶enie. Pami臋tajmy, 偶e nie ka偶dy czuje si臋 swobodnie w cyfrowej d偶ungli, dlatego opieka dzia艂u IT wydaje si臋 konieczno艣ci膮.

  • Logistyka 鈥 pod tym poj臋ciem kryje si臋 kilka rzeczy: elastyczne godziny pracy, przemy艣lane i wygodne dojazdy, m膮dre planowanie grafik, wprowadzenie systemu rotacyjnego. Wszystkie te elementy mog膮 po艣rednio wp艂ywa膰 na wydajno艣膰 i produktywno艣膰 pracownik贸w hybrydowych, dlatego ich nie bagatelizujmy!

  • Przestrze艅 鈥 jej w艂a艣ciwa organizacja ma niesamowicie istotne znaczenie w codziennej pracy. Cz艂owiek jest istot膮 kontekstow膮, dlatego wyra藕ne rozgraniczenie przestrzeni do pracy i przestrzeni do relaksu ma kluczowe znaczenie dla jego efektywno艣ci. I tak jak 艣rodowisko biurowe jest ca艂kowicie pod kontrol膮 pracodawcy, tak to prywatne, domowe, ju偶 niekoniecznie. Mo偶emy to zmieni膰, tworz膮c dokument dobrych praktyk pt. 鈥瀓ak pracowa膰 z domu鈥 lub przygotowa膰 prezentacj臋, kurs, a nawet szkolenie o analogicznej tematyce.

  • Komfort i higiena psychiczna 鈥 lockdown pokaza艂, 偶e nadmierna izolacja dzia艂a na niekorzy艣膰 zdrowia psychicznego. 艢wietn膮 praktyk膮, z kt贸rej korzysta coraz wi臋cej firm, jest organizacja nieformalnych spotka艅 online i offline 鈥 wsp贸lne wyj艣cie na kr臋gle, do restauracji lub kina, a nawet kurs gotowania hiszpa艅skich potraw, realizowany przez Skype鈥檃. Taki zabieg poprawia morale dru偶yny i skutecznie buduje poczucie wsp贸lnoty.

Stosuj膮c si臋 do powy偶szych wskaz贸wek, zapewnimy swoim pracownikom kompleksow膮 i niezb臋dn膮 trosk臋 鈥 to standardy, kt贸re powinny obowi膮zywa膰 w ka偶dej firmie decyduj膮cej si臋 na system hybrydowy.

 

Jakie-aspekty-pracy-hybrydowej-wymagaj膮-wsparcia.

Oczywi艣cie mo偶emy podj膮膰 dalsze kroki, aby jeszcze lepiej przystosowa膰 艣rodowisko pracy do nowych trend贸w:

  • Dedykowany software, kt贸ry monitoruje post臋p projektu i wspiera komunikacj臋;
  • 鈥濭odziny dost臋pno艣ci鈥, podczas kt贸rych pracownicy swobodnie kontaktuj膮 si臋 ze sob膮 w dowolnych sprawach, tak偶e prywatnych;
  • Wsparcie nowych pracownik贸w w postaci zdalnego onboardingu (boty, prezentacje) 鈥 zach臋camy do zapoznania si臋 z naszym ostatnim wpisem 馃憠聽 TUTAJ聽 馃憟
  • Inwestycja w technologie, wspieraj膮ce prac臋 biurow膮 i bezpiecze艅stwo 鈥 艣wiat艂a z czujnikiem ruchu, automatyczne drzwi, antybakteryjne pow艂oki, mierniki temp. przed wej艣ciem do biura, itp.;

Przysz艂o艣膰 rynku pracy

Oddelegowanie cz臋艣ci zespo艂u do pracy zdalnej wydaje si臋 nieskomplikowanym zadaniem, jednak aby聽 zrobi膰 to poprawnie, trzeba uwzgl臋dni膰 mas臋 czynnik贸w. Bez wzgl臋du na to, w jakim stopniu zaanga偶ujemy si臋 w ten proces, pami臋tajmy, 偶e wysi艂ki nie p贸jd膮 na marne. Mamy tu do czynienia z uk艂adem idealnym, tzw. win-win. Zadowolony i zaopiekowany pracownik daje z siebie wi臋cej 鈥 poprawiaj膮 si臋 jego wyniki w pracy i poziom og贸lnego zadowolenia. Dowodz膮 temu liczne badania i ankiety przeprowadzone w czasach pandemii. Co wi臋cej, wygl膮da na to, 偶e ewoluuj膮cy rynek pracy b臋dzie polega艂 w du偶ym stopniu na elastyczno艣ci. Dlatego warto i艣膰 z duchem czasu i korzystaj膮c z nowatorskich rozwi膮za艅, u艂atwia膰 偶ycie sobie i swoim pracownikom.

 

Zadowolony-i-zaopiekowany-pracownik-daje-z-siebie-wi臋cej.

Autork膮 artyku艂u jest聽Joanna Spirydowicz 鈥 Senior Business Development Manager w Bergman Engineering