Rola Polski w rozwoju globalnej elektromobilności 

Chociaż liczba samochodów elektrycznych w Polsce rośnie wolniej niż w krajach Europy Zachodniej, nasz wkład w rozwój tej branży bardzo znaczący. Jesteśmy doskonałym miejscem do inwestycji, a ponadto dysponujemy dużą liczbą specjalistów potrzebnych do produkcji części, ogniw, elektrolitu, czy urządzeń pomiarowych. Między innymi jako liderzy produkcji baterii w Europie, dokładamy niezwykle ważną cegiełkę do globalnego rozwoju elektromobilności, ale to tylko niewielka część naszego wkładu. 

 

Co jeszcze sprawia, że Polska jest tak ważnym elementem globalnego rozwoju e-mobility?

 

Dane użyte w artykule pochodzą z Raportu „Elektromobilność w Polsce. Inwestycje, Trendy, Zatrudnienie” autorstwa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Bergman Engineering, Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności i firmy Green Cell.

 

Pełny raport możecie pobrać tutaj: https://bit.ly/raport_elektromobilność 

Elektromobilność w Polsce od strony konsumenckiej — gdzie jesteśmy na przełomie 2021/22?

Według wspomnianego raportu, na koniec lutego 2021 liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce wyniosła 19758. Mowa tutaj o pojazdach całkowicie elektrycznych, czyli BEV (Battery Electric Vehicles), a nie różnych wariantach hybrydowych. Pomimo wielu udogodnień i ulg, które przysługują właścicielom takich aut, wciąż nie można uznać tego za wysoki wynik. Na ten moment do kupna takiego samochodu zachęca:

 

  • możliwość korzystania z buspasów (do 2025 r.)
  • możliwość bezpłatnego parkowania (na podstawie lokalnych przepisów)
  • zwolnienie z akcyzy
  • wyższy limit amortyzacji
  • możliwość skorzystania z dofinansowania na zakup nowego samochodu elektrycznego (do 27 tys. dla osób fizycznych i do 70 tys. dla firm)

 

Dodatkowe, niezwykle istotne udogodnienie wprowadziła też ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, według której w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców musi powstać infrastruktura ładowania aut elektrycznych. Całkowita liczba stacji ładowania uzależniona jest od zagęszczenia floty takich samochodów na 1000 mieszkańców i mieści się od 60 w najmniejszych miastach do 1000 w Warszawie.  

 

Jeśli chodzi o samą sprzedaż, tendencja wzrostowa w ostatnich kwartałach również pozwala nam z optymizmem spoglądać na przyszłość. Tylko od stycznia do lutego 2022 zarejestrowanych zostało aż 483 samochodów elektrycznych, a przewiduje się, że od 2023 roku już nawet 20% konsumentów preferowało będzie auta elektryczny podczas zakupu nowego pojazdu. Inny pozytywny aspekt to duża rola polski zarówno w produkcji, jak i wdrażaniu e-busów do flot transportu publicznego. Na ten moment aż siedem zakładów produkuje i eksportuje takie pojazdy do całej Europy, co sprowadza nas do punktu, czyli wkładu Polski w rozwój rynku. 

Jaką rolę odgrywa Polska w rozwoju elektromobilności?

Autobusy elektryczne na ulicach polskich miast to niewątpliwie jeden z najbardziej zauważalnych dla konsumentów przejawów nadchodzącego trendu. Tym bardziej cieszy, że liderem w produkcji jest polski Solaris, który dostarczył aż 186 sztuk takich pojazdów w 2021 roku. Polska rewolucja branży e-mobility odbywa się jednak znacznie szerzej i w dużej mierze nie jest zauważalna dla przechodniów. Mowa tutaj o części od kuchni. 

 

Globalny rozwój branży e-mobility w olbrzymim stopniu opiera się na zabezpieczaniu i doskonaleniu łańcucha dostaw oraz budowaniu infrastruktury. Sama produkcja pojazdów elektrycznych to zwieńczenie, ale by branża jako całość mogła stabilnie się rozwijać, konieczne są:

 

  • Baterie
  • Komponenty baterii
  • Stacje ładowania
  • Przedsiębiorstwa zajmujące się recyklingiem

by-branza-electromobility-jako-calosc-mogla-stabilnie-sie-rozwijac-konieczne-sa

 

W każdym z tych elementów dużą rolę odgrywają polskie firmy i te zagraniczne, które zdecydowały się zainwestować w naszym kraju. Idealnym przykładem tej pierwszej jest Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry, jeden ze światowych liderów w produkcji stacji ładowania autobusów. Urządzenia tej firmy pracują już z większości europejskich stolic.

Najważniejsze inwestycje zagraniczne w polskim sektorze elektromobilności

Przykładem zagranicznej inwestycji, póki co największej w Polsce, jest fabryka LG Energy Solution w Kobierzycach pod Wrocławiem, która dostarcza baterie do produkcji samochodów Audi, Ford, Jaguar, Mercedes-Benz i wielu innych. Jest to nie tylko gigant w skali naszego kraju, ale i Europy i jednocześnie największy zakład produkcyjny koncernu LG. Do kluczowych inwestycji zaliczyć należy także szwedzki Northvolt i koreańskie SK Hi-Tech Battery Materials Poland oraz SK Nexilis. 

 

Na ulokowanie biznesu w Polsce zdecydował się też m.in. koreański producent separatorów, SK Innovation, producent auta dostawczego VW Crafter, Volkswagen Motor Polska, czy lider rynkowy systemów wspomagania kierowcy ADAS. Kolejna spodziewane inwestycja to projekt na 755 mln zł. koncernu Stellantis w fabryce w Tychach, gdzie powstawać ma w pełni elektryczny crossover marki Jeep. 

 

Inny ciekawy trend to odchodzenie od projektów zorientowanych wokół aut spalinowych na rzecz hybrydowych i całkowicie elektrycznych. 100 mln od 2019 roku zainwestowała w Polsce na ten cel Toyota, a 200 mln planuje przeznaczyć na podobny cel Daimler. 

 

Liczby robią wrażenie i nic nie wskazuje na to, by tendencja miała spowolnić. Rośnie udział odnawialnych źródeł energii i coraz więcej fabryk modyfikuję produkcję, by zwiększyć udział pojazdów hybrydowych. Na ten moment w portfolio Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu znajduje się 21 projektów z sektora e-mobility, a od 2016 roku PAIH wsparł ich kilkadziesiąt. Składa się to na łączna wartość około 6 mld EUR i ponad 13 tys. miejsc pracy dla inżynierów i specjalistów. 

 

Czemu jednak tak zachęcającym kierunkiem dla inwestorów jest Polska?

Dlaczego Polska staje się zapleczem produkcyjnym dla branży e-mobility?

Jako główne cele wymienia się takie aspekty, jak:

 

  • rozwój infrastruktury drogowej
  • rozwój infrastruktury energetycznej
  • współpraca firm z sektora e-mobility
  • szereg udogodnień prawnych, takich jak ulga podatku CIT i grant rządowy oraz możliwość zwolnienia z podatku od nieruchomości.  
  • dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry
  • obecność ośrodków akademickich

Dlaczego-Polska-staje-sie-zapleczem-produkcyjnym-dla-branzy-e-mobility-Jako-glowne-aspekty-wymienia-si

 

Zwłaszcza te dwa ostatnie punkty mają olbrzymie znaczenie dla firm inwestujących w naszym kraju. Polscy fachowcy są doceniani na rynku międzynarodowym i jako Bergman Engineering pomagaliśmy już niemieckim firmom w rekrutacji do fabryk za zachodnią granicą. Zatrudnianie odpowiednich osób do branży e-mobility stanowi spore wyzwanie, ponieważ poszukuje się osób interdyscyplinarnych, które krytycznie podchodzą do pracy i są gotowe na zmiany. Proces rekrutacji wymaga nowatorskiego podejścia i doświadczenia branżowego, więc zwłaszcza przy masowych rekrutacjach do nowych inwestycji jest olbrzymim wyzwaniem.  Więcej na ten temat opisujemy w artykule: 

 

Jacy specjaliści są potrzebni przy produkcji samochodów elektrycznych?

 

A jeśli Twoja firma potrzebuje wsparcia w rekrutacji technicznej, skontaktuj się z nami