Kodeks postępowania Spółki Bergman-Engineering
WSTĘP
Niniejszy Kodeks Postępowania ma na celu ustanowienie standardów etycznych i profesjonalnych oraz zasad i wartości, na których opiera się działalność Spółki i stanowi integralną część jej kultury organizacyjnej. W Spółce obowiązują przejrzyste zasady postępowania, zgodne z normami i wytycznymi ładu korporacyjnego oraz zasadami uczciwości wobec naszych pracowników, współpracowników, klientów, dostawców oraz społeczności, w której Spółka prowadzi działalność. Odpowiedzialność za przestrzeganie Kodeksu ciąży na zarządzie Spółki, członkach kierownictwa, pracownikach, współpracownikach, konsultantach, partnerach biznesowych Spółki, niezależnie od pełnionej funkcji oraz miejsca wykonywania obowiązków służbowych. Niniejszy Kodeks Postępowania należy interpretować w powiązaniu z innymi politykami oraz procedurami wdrożonymi w Spółce, które wspólnie stanowią całość standardów etycznych i profesjonalnych mających zapewnić uczciwość, przejrzystość i odpowiedzialność w relacjach pracowniczych i biznesowych. Uzupełnienie niniejszego Kodeksu Postępowania stanowią w szczególności:
Polityka Ochrony Praw Człowieka i Warunków Pracy; Polityka Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Polityka Środowiskowa, Kodeks Etyki i Postępowania w Biznesie, Polityka Bezpieczeństwa Ochrony Danych Osobowych, Polityka Bezpieczeństwa Informacji.
W razie jakichkolwiek wątpliwości w zakresie treści niniejszego Kodeksu Postępowania lub dokumentów powiązanych, każdy pracownik / współpracownik powinien zasięgnąć porady przełożonego, członka zarządu, dyrektora Działu Prawnego lub osoby odpowiedzialnej za audyt wewnętrzny Spółki.
WARTOŚCI ZASADY ETYCZNE SPÓŁKI
Niniejszy Kodeks Postępowania jest fundamentem działalności Spółki, zapewniającym wysokie standardy etyczne i profesjonalne, które determinują działalność biznesową Spółki. Przestrzeganie zasad kodeksu przez wszystkich pracowników jest kluczowe dla budowania zaufania, uczciwości i sukcesu naszej firmy. Celem zarządzania Spółką jest przestrzeganie norm etycznych i tworzenie środowiska pracy, które promuje uczciwość, szacunek, oraz przejrzystość i odpowiedzialność w relacjach pracowniczych i biznesowych.
Zarząd Spółki jako swój obowiązek traktuje świadome działanie ekonomiczne, społeczne i ekologiczne we wszystkich aspektach działalności Spółki, dlatego dokłada wszelkich starań, aby prowadzić swoją działalność w sposób kompetentny i etyczny, chronić uczciwą konkurencję, a także dbać o bezpieczne i zdrowe środowisko pracy wszystkich zatrudnionych w Spółce osób.
Zgodność z przepisami w kraju i za granicą
- W ramach prowadzonej działalności Spółka oraz wszyscy jej pracownicy, współpracownicy, klienci oraz dostawcy zobowiązani są przestrzegania obowiązujących krajowych i międzynarodowych przepisów, norm oraz regulacji. Spółka ponosi odpowiedzialność za prowadzenie działalności zgodnie z prawem oraz międzynarodowymi standardami. Dokładamy starań, aby prowadzić działalność biznesową w sposób uczciwy i rzetelny. Żaden pracownik i współpracownik Spółki, członek kadry kierowniczej lub zarządzającej nie może dopuszczać się czynów niezgodnych z prawem lub nieetycznych, jak również zlecać czy też nakłaniać do takich czynów inne osoby.
Odpowiedzialność społeczna i ochrona środowiska
- Spółka stosuje praktyki przyjazne środowisku, które są stale udoskonalane, przestrzega wszystkich przepisów i norm dotyczących ochrony środowiska i tego samego oczekuje od swoich pracowników, współpracowników i klientów. Oprócz przepisów niniejszego Kodeksu Postępowania każdy pracownik i współpracownik jest zobowiązany przestrzegać wdrożoną w Spółce Polityki Ochrony Środowiska oraz inne wydawanych przez Zarząd regulacje;
- Spółka angażuje się w działania na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnie korzysta z zasobów naturalnych;
- Działamy z szacunkiem dla społeczności, w których prowadzimy działalność. Wierzymy, że nasza dbałość o aspekty środowiskowe ma bezpośredni wpływ na efektywność ekonomiczną przedsiębiorstwa oraz przekłada się na inne pozytywne korzyści takie jak społeczna akceptacja funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz podniesienie renomy i wiarygodności w oczach naszych partnerów biznesowych.
PRAWA CZŁOWIEKA, STANDARDY POSTĘPOWANIA W PRACY I WARUNKI PRACY
Wyrażamy poszanowanie dla praw człowieka zgodnie z wytycznymi Powszechnej Karty Praw Człowieka ONZ, ponieważ uznajemy, że prawa człowieka to podstawowe i bezsporne zasady, do których uprawniony jest każdy człowiek.
Równość i szacunek
- Jako społecznie odpowiedzialny pracodawca Spółka traktuje wszystkich pracowników, współpracowników, klientów, dostawców i partnerów z szacunkiem i godnością, bez względu na zajmowane stanowisko;
- Spółka ceni różnorodność wśród swoich pracowników i współpracowników, dostrzega wyjątkowość każdej osoby, jej niepowtarzalne predyspozycje i kompetencje, indywidualny wkład w działalność Spółki;
- Przestrzegamy zasad równości szans i niedyskryminacji. We wszystkich decyzjach o zatrudnieniu, awansie, wynagrodzeniach, świadczeniach dodatkowych, szkoleniach, zwolnieniach i wypowiedzeniach wszyscy pracownicy i współpracownicy są traktowani według ich umiejętności i kwalifikacji;
- Wszyscy pracownicy i współpracownicy Spółki są zobowiązani dbać o bezpieczne i zdrowe środowisko pracy. Oprócz wytycznych niniejszego Kodeksu Postępowania należy przestrzegać obowiązujących przepisów oraz wdrożonych w Spółce Polityk Ochrony Praw Człowieka i Warunków Pracy oraz Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Przeciwdziałanie nękaniu, mobbingowi i dyskryminacji
- Nie tolerujemy żadnych form nękania, mobbingu, zastraszania czy dyskryminacji;
- Zapewniamy bezpieczne i przyjazne środowisko pracy wolne od zachowań niepożądanych.
Prawa człowieka, praca przymusowa, praca dzieci
- Spółka popiera i respektuje obowiązujące przepisy i międzynarodowe standardy dotyczące ochrony praw człowieka i praw dziecka jako podstawowe i powszechnie obowiązujące wytyczne;
- Spółka odrzuca wszelkie formy pracy dzieci, pracy przymusowej i obowiązkowej, jak również wszelkie formy niewolnictwa i handlu ludźmi. Powyższe dotyczy nie tylko współpracy w ramach Spółki, ale również zachowań i standardów naszych partnerów biznesowych, klientów i dostawców.
Ochrona zdrowia i bezpieczeństwo pracy
- Spółka zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy, które spełniają wymogi ochrony zdrowia oraz wszystkie obowiązujące wymogi prawne. Naszym celem jest „0” wypadków.
Wynagrodzenie i czas pracy
- Dokładamy starań, aby nasi pracownicy otrzymywali wynagrodzenie oraz inne świadczenia zapewniające godziwe utrzymanie pracowników oraz ich rodzin w oparciu o ocenę lokalnego rynku pracy. Pracownicy oraz współpracownicy są wynagradzani zgodnie z obowiązującymi regulacjami i otrzymują wszystkie wymagane przez prawo świadczenia. Spółka przestrzega przepisów dotyczących minimalnego wynagrodzenia za pracę, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy z powodu choroby oraz dba o to aby wynagrodzenie przekraczało minimalne wymagania;
- Spółka przestrzega wszystkich przepisów ustawowych i wykonawczych w zakresie godzin pracy, oraz maksymalnej liczby nadgodzin poprzez zapewnienie odpowiedniego dobowego, tygodniowego i okresowego wypoczynku oraz przerw w trakcie pracy, jak również poprzez uwzględnienie regulacji szczególnych dla określonych grup pracowników w szczególności kobiet w ciąży oraz pracowników niepełnosprawnych.
Wolność zgromadzeń i zrzeszania się
- Spółka szanuje ustawowe prawa pracowników do wolności zgromadzeń oraz zrzeszania się. Spółka zapewnia wolność stowarzyszania i negocjacji zbiorowych w celu tworzenia struktur i organizacji do realizacji wspólnych celów zbiorowych, zakładania związków zawodowych do ochrony interesów ich członków;
- Spółka szanuje prawo do wstępowania każdego pracownika do związku jak również prawo do niewstępowania bez obawy o kary i konsekwencje takie jak zastraszanie, nękanie czy represje.
POUFNOŚĆ I OCHRONA DANYCH, BEZPIECZEŃSTWO INFORMACJI
- Zapewnienie bezpieczeństwa danych klientów, pracowników i partnerów biznesowych jest priorytetem Spółki. Dane, informacje oraz dokumenty Spółki oraz powierzone Spółce przez podmioty zewnętrzne mogą być wykorzystywane przez pracowników Spółki wyłącznie w celach służbowych i udostępniane osobom trzecim wyłącznie w zakresie w jakim wymagają tego relacje biznesowe;
- Chronimy poufne informacje dotyczące Spółki, pracowników, klientów i partnerów przed nieautoryzowanym dostępem, utratą lub uszkodzeniem ze szczególnym uwzględnieniem praw własności intelektualnej;
- Przestrzegamy zasad ochrony danych osobowych i prywatności członków naszego personelu oraz personelu każdego klientów i dostawców;
- Chronimy informacje i zasoby Spółki oraz przestrzegamy procedur dotyczących bezpieczeństwa informacji;
- Spółka ponosi pełną odpowiedzialność za ochronę poufności informacji i danych powierzanych przez klientów, dostawców, pracowników oraz inne podmioty współpracujące ze Spółką w ramach prowadzonej działalności, a każdy pracownik oraz współpracownik jest zobowiązany do zachowania poufności oraz tajemnicy służbowej;
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa danych oraz informacji Spółka wdrożyła Politykę Bezpieczeństwa Ochrony Danych Osobowych oraz Politykę Bezpieczeństwa Informacji, które stanowią zestaw praw i wytycznych regulujących sposób zarządzania, ochrony i udostępniania danych;
- Przestrzeganie wdrożonych Polityk oraz postępowanie zgodnie z określonymi tam zasadami ochrony danych i informacji jest obowiązkiem każdego pracownika i współpracownika Spółki.
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA
- Spółka szanuje i chroni prawo własności intelektualnej Spółki, jej pracowników i współpracowników oraz innych podmiotów w tym klientów i dostawców Spółki. Wyrażamy przekonanie, że korzyści oraz uznanie wynikające z praw własności intelektualnej powinni odnosić ich twórcy lub legalni właściciele;
- Za niedopuszczalne Spółka uznaje nieuprawnione wykorzystywanie lub ujawnianie informacji stanowiących własność intelektualną Spółki, jej pracowników, współpracowników lub podmiotu trzeciego;
- Obowiązek ochrony praw własności intelektualnej oraz zakaz nieuprawnionego rozpowszechniania lub ujawniania informacji stanowiących własność intelektualną obowiązuje każdego pracownika lub współpracownika również po zakończeniu współpracy ze Spółką.
RELACJE BIZNESOWE
Relacje z klientami i dostawcami
- Dążymy do budowania długotrwałych i zaufanych relacji z klientami;
- Zapewniamy wysoką jakość usług oraz rzetelną obsługę klienta;
- Wybieramy dostawców na podstawie uczciwych i przejrzystych kryteriów;
- Traktujemy dostawców i klientów z szacunkiem i uczciwością, oczekując tego samego w zamian.
Konflikt interesów
- Unikamy sytuacji, które mogą prowadzić do konfliktu interesów. Każdy pracownik oraz współpracownik Spółki zobowiązany jest powstrzymać się od współpracy z konkurentami, dostawcami, klientami lub nawiązania w nimi relacji biznesowych w środowisku prywatnym, o ile mogłoby to prowadzić do konfliktu interesów i wpłynąć na podejmowane decyzje biznesowe;
- Niedopuszczalne jest angażowanie się w przedsięwzięcia finansowe i majątkowe, które mogłyby mieć niepożądany wpływ na wykonywanie obowiązków służbowych pracownika jak również wpływać na decyzje Spółki w celu osiągniecia bezpośrednich lub pośrednich korzyści osobistych lub majątkowych przez pracownika lub osobę mu bliską;
- Pracownikom i współpracownikom nie wolno wykorzystywać zajmowanego stanowiska do uzyskiwania korzyści osobistych lub majątkowych takich jak gratyfikacje finansowe, darowizny, pożyczki, prezenty, wyjazdy, darmowe usługi lub inne przywileje w zamian za korzystne dla danego podmiotu decyzje biznesowe Spółki, na które pracownik ma wpływ w ramach obowiązków służbowych.
Odpowiedzialność finansowa
- Prowadzimy księgowość i finanse zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami;
- Unikamy wszelkich form oszustwa finansowego;
- Przekazujemy prawdziwe i kompletne informacje we wszystkich komunikatach biznesowych;
- Wszystkie sprawozdania finansowe Spółki, raporty, dokumenty handlowe i księgi muszą przedstawiać rzetelnie i dokładnie transakcje biznesowe oraz być zgodne z zasadami rachunkowości i wewnętrznymi przepisami;
- Niedopuszczalne jest wprowadzanie do ewidencji lub dokumentacji informacji nieprawdziwych, wprowadzających w błąd jak również tworzenie nieprawdziwych, niedokładnych lub wprowadzających w błąd raportów i dokumentów;
- Wydatki Spółki są dokonywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami i zatwierdzeniami;
- Zapewniamy przejrzystość i odpowiedzialność w zarządzaniu środkami finansowymi Spółki;
- Spółka zapewnia transparentność w komunikacji z interesariuszami poprzez prawdziwe, rzetelne, kompleksowe i zgodne z prawem ujawnienie istotnych finansowych i pozafinansowych informacji dotyczących działalności Spółki w tym w szczególności informacji o zatrudnieniu, zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy, polityki ochrony środowiska, działalności biznesowej oraz sytuacji finansowej i wyników działalności Spółki.
Uczciwa konkurencja i prawo antymonopolowe
- Spółka zobowiązuje się do prowadzenia działalności zgodnie z przepisami o ochronie konkurencji oraz przepisów antymonopolowych obowiązujących w miejscach prowadzenia działalności oraz nie podejmuje działań, które mogłyby być uznane za sprzeczne z przepisami lub za nieuczciwe praktyki biznesowe w szczególności działań ograniczających konkurencję, nieuczciwą wymianę informacji związanych z podmiotami konkurencyjnymi, zawieranie nielegalnych umów, porozumień w zakresie ustalania cen, podziału rynków, bojkotu podmiotów konkurencyjnych;
- Spółka pozyskuje informacje o konkurentach wyłącznie z legalnych i oficjalnie dostępnych źródeł. Zabronione jest pozyskiwanie informacji i tajemnic handlowych dotyczących podmiotu konkurencyjnego przy użyciu nielegalnych lub nieuczciwych metod takich jak kradzież, przekupstwo, nakłanianie do naruszenia tajemnicy służbowej;
- Niedopuszczalne są praktyki polegające na rozprzestrzenianiu fałszywych i nierzetelnych informacji oraz niesprawdzonych pogłosek na temat konkurencji.
Przeciwdziałanie korupcji, łapownictwu i praniu pieniędzy
- Spółka zobowiązuje się do ścisłego przestrzegania zasad etyki w biznesie i przepisów antykorupcyjnych we wszystkich obszarach działalności, w tym w kontaktach z klientami, dostawcami, urzędnikami publicznymi i innymi zainteresowanymi osobami. Żadne formy korupcji, w tym dawanie lub przyjmowanie łapówek, oferowanie lub przyjmowanie bezpośrednich i pośrednich gratyfikacji, oferowanie lub przyjmowanie majątkowych lub osobistych korzyści, wykorzystywanie wpływów w celu uzyskania finansowych i pozafinansowych korzyści nie będą przez Spółkę tolerowane.
- Spółka przestrzega wszystkich przepisów krajowych oraz międzynarodowych regulujących przeciwdziałanie praniu pieniędzy i podejmuje działania w celu eliminacji ryzyka poprzez legalne monitorowanie i weryfikowanie zawieranych transakcji, identyfikację beneficjentów rzeczywistych zawieranych transakcji, identyfikowanie potencjalnych zagrożeń i ryzyk związanych z praniem pieniędzy.
OCHRONA MAJĄTKU I AKTYWÓW SPÓŁKI
- Każdy pracownik i współpracownik Spółki zobowiązany jest korzystać z mienia firmy w sposób odpowiedzialny i zgodnie z przeznaczeniem oraz dbać o bezpieczeństwo i utrzymanie mienia Spółki w dobrym stanie a także chronić je przed uszkodzeniem, niewłaściwym użytkowaniem, kradzieżą, defraudacją lub zniszczeniem;
- Udostępniony sprzęt i mienie stanowią własność Spółki i muszą być dla Spółki w każdej chwili dostępne;
- Majątek Spółki może być wykorzystywany tylko dla celów działalności Spółki i nie może być wykorzystywany do celów prywatnych bez zgody przełożonego jak również do uzyskania korzyści osobistej lub finansowej;
- Dane oraz informacje przesyłane za pomocą służbowych środków stanowią własność Spółki. Każdy z pracowników oraz współpracowników zobowiązany jest chronić informacje oraz zasoby Spółki w tym również tajemnice handlowe oraz zawodowe. Ochrona tajemnic oraz informacji poufnych obowiązuje również po zakończeniu współpracy ze Spółką.
OCZEKIWANIA WOBEC PRACOWNIKÓW, WSPÓŁPRACOWNIKÓW I PARTNERÓW BIZNESOWYCH
Spółka odnosi się z szacunkiem do pracowników, współpracowników i partnerów biznesowych i oczekuje, że będą oni kierować się tymi samymi wartościami. Zgodnie z wyznawanymi wartościami każdy pracownik i współpracownik Spółki korzysta z niezbywalnych praw takich jak:
- Zdrowe i bezpieczne warunki pracy;
- Godność i szacunek bez względu na zajmowane stanowisko pracy;
- Poszanowanie życia prywatnego;
- Równowaga pomiędzy życiem zawodowym i pracą;
- Wolność zrzeszania się i przystępowania do związków zawodowych.
Każdy pracownik, współpracownik oraz partner biznesowy Spółki powinien
- Postępować w sposób uczciwy, traktować innych z szacunkiem, zachować obiektywizm i profesjonalizm oraz poczucie odpowiedzialności za swoje postępowanie;
- Przestrzegać wartości Spółki;
- Sumiennie wypełniać obowiązki oraz dbać o dobre imię oraz reputację Spółki;
- Nie podejmować działań, które mogłyby szkodzić interesom Spółki a także naruszać dobre imię i reputację klientów i dostawców Spółki;
- Zachować poufność zgodnie z obowiązującą w Spółce Polityką Bezpieczeństwa Ochrony Danych Osobowych oraz Politykę Bezpieczeństwa Informacji,
- Szanować mienie i zasoby Spółki (zarówno fizyczne jak i cyfrowe), a także mienie i zasoby podmiotów trzecich i przestrzegać wewnętrznych regulacji Spółki w tym zakresie;
- Postępować zgodnie z wytycznymi dotyczącymi jakości, bezpieczeństwa i środowiska pracy określonych w obowiązujących przepisach oraz Polityce Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
- Postępować w sposób, który nie narusza godności innych pracowników i współpracowników, powstrzymać się od zachowań niepożądanych i niedopuszczalnych takich jak mobbing, molestowanie czy dyskryminacja, przestrzegać zasad i wartości określonych w Polityce Ochrony Praw Człowieka i Warunków Pracy;
- Postępować zgodnie z zasadami etyki określonymi w Kodeksie Etyki i Postępowania w Biznesie, nie podejmować działań niezgodnych z prawem oraz angażować się w działania korupcyjne;
- Postępować profesjonalnie i nie podejmować działań, które mogłyby szkodzić interesom Spółki, klienta, dostawcy bądź naruszyć ich reputację;
- Postępować zgodnie z zasadami i wytycznymi określonymi w obowiązującej w Spółce Polityce Ochrony Środowiska, przestrzegać zasad racjonalnego wykorzystywaniu energii elektrycznej, cieplnej i wody, przestrzegać regulacji, wytycznych oraz wewnętrznych procedur związanych z ograniczeniem powstawania odpadów oraz ich recyclingiem, zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń powietrza i wody oraz redukcji hałasu;
Zasady postępowania kierownictwa i Zarządu
Kierownictwo wszystkich szczebli oraz Zarząd powinien tworzyć i dbać o etyczne, profesjonalne i zachęcające do rozwoju stanowisko pracy. Wymaga się od nich aby:
- Swoim postępowaniem dawali przykład, promowali właściwe postawy i przestrzegali wszystkich zasad postępowania określonych w zarówno w niniejszym Kodeksie Postępowania jak również innych Politykach i procedurach wdrożonych w Spółce;
- Zapewniali swoim współpracownikom przyjazne środowisko pracy, umożliwiając im efektywne wykonywanie powierzonych zadań oraz dbali o ich komfort fizyczny i psychiczny w miejscu pracy;
- Reagowali na prośby podwładnych, ich pytania, zachowywali poufność informacji przekazywanym im przez pracowników w takim charakterze;
- Rozwiązywali konflikty i problemy z zachowaniem bezstronności i wyjaśniali pracownikom podjęte decyzje;
- Monitorowali powierzane pracownikom i współpracownikom zadania, doceniali ich wkład i zaangażowanie w wykonywanie obowiązków;
- Postępowali w sposób uczciwy, traktowali innych z szacunkiem, zachowywali obiektywizm i profesjonalizm oraz poczucie odpowiedzialności za swoje postępowanie;
- Reagowali na zgłoszone przez pracowników i współpracowników nieprawidłowości oraz naruszenia zgodnie z przyjętymi w Spółce procedurami.
ZASADY POSTĘPOWANIA WOBEC KLIENTÓW, DOSTAWCÓW I PODWYKONAWCÓW
- Pracownicy i współpracownicy powinny kierować się zasadą uczciwości i obiektywizmu w relacjach z klientami, dostawcami i podwykonawcami oraz stosować dobre praktyki oraz uczciwe warunki umowne;
- Pracownicy i współpracownicy zobowiązani są promować relacje oparte na zaufaniu, uczciwości oraz zachować poufność uzyskanych informacji;
- Pracownikom i współpracownikom nie wolno żądać ani przyjmować materialnych lub niematerialnych korzyści i są zobowiązani do przestrzegania wszystkich zasad i wytycznych określonych w niniejszym Kodeksie Postępowania oraz w dokumentach powiązanych w szczególności w Kodeksie Etyki i Postępowania w Biznesie.
ZGŁASZANIE NARUSZEŃ I NADUŻYĆ, ŚRODKI ZARADCZE, ZAKAZ ŚRODKÓW ODWETOWYCH
Niniejszy Kodeks Postępowania dotyczy wszystkich pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze godzin, pracowników tymczasowych, współpracowników, agentów, konsultantów, doradców, niezależnych wykonawców i jest ogólnie dostępny na stronie internetowej Spółki. Transparentność jest częścią kultury Spółki i w celu zapewnienia najwyższych standardów Spółka zapewnia skuteczne i ogólnodostępne mechanizmy składania skarg i dostępu do środków zaradczych w razie stwierdzenia naruszeń lub nadużyć.
Każdy, kto dowie się o naruszeniu lub nadużyciu zasad niniejszego Kodeksu jak również był ich świadkiem powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt do zarządu Spółki lub za pośrednictwem specjalnie dedykowanych ogólnodostępnych kanałów do zgłaszania naruszeń i nadużyć. Każde zgłoszenie będzie traktowane jako poufne, a Spółka wprowadziła bezwzględny zakaz jakichkolwiek środków odwetowych wobec osoby zgłaszającej.
W celu zapewnienia skuteczności przestrzegania niniejszego Kodeksu oraz pozostałych obowiązujących w Spółce polityk i regulacji, Spółka wdrożyła Procedurę zgłaszania naruszenia lub nadużycia oraz ochrony sygnalistów, z którą zaznajomiony jest każdy pracownik oraz współpracownik Spółki.
IMPLEMENTACJA I MONITOROWANIE
Wdrożenie niniejszego Kodeksu powiązane jest z programem szkoleń dla pracowników i współpracowników oraz działaniami informacyjnymi w całej Spółce Każdy pracownik i współpracownik jest zobowiązany do uczestnictwa w szkoleniach i bieżącego aktualizowania swojej wiedzy.
Spółka będzie dokonywać okresowego przeglądu niniejszego Kodeksu Postępowania w celu zapewnienia jego skuteczności oraz prawidłowego zastosowania. Regularne szkolenia i aktualizacje Kodeksu pomagają utrzymać wysokie standardy i dostosować się do zmieniających się warunków biznesowych i prawnych.