Polityka bezpieczeństwa i higieny pracy w Bergman Engineering

WSTĘP

Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia naszych pracowników, współpracowników, podwykonawców oraz wszystkich interesariuszy, na których wpływ ma prowadzona przez Spółkę działalność jest najwyższym priorytetem Spółki Bergman Engineering. Podejmowane przez Spółkę działania w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy skierowane są na osiągnięcie celu „Zero wypadków” , wysokich standardów Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz tworzenie przyjaznego środowiska pracy. Stale dążymy do eliminacji wypadków poprzez odpowiednią identyfikację oraz zarządzanie zagrożeniami. W tym celu wdrażamy szczegółowe plany i wytyczne mające na celu zagwarantowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz angażujemy pracowników wszystkich szczebli w poprawę bezpieczeństwa w miejscu pracy.    

Spółka Bergman Engineering w celu wypełnienia założeń niniejszej Polityki zobowiązuje się do:

  • Zapewnienia zdrowych, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dla naszych pracowników, współpracowników i podwykonawców poprzez zastosowanie odpowiednich procedur zapobiegania ryzyku oraz wypadkom, uwzględniając wykorzystanie współczesnych osiągnięć nauki i techniki;
  • Spełniania międzynarodowych oraz krajowych wymagań prawnych oraz standardów odnoszących się do zagadnień związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
  • Zapewnienia przestrzegania przez cały personel firmowych polityk, procedur, instrukcji oraz wytycznych w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy; 
  • Stałego analizowania procesów w Spółce w celu rozpoznawania, ewaluacji,  eliminacji i ograniczania zagrożeń związanych z miejscem pracy, które mogą pogorszyć stan zdrowia lub komfort pracowników przy uwzględnieniu wpływu tych zagrożeń na społeczności lokalne i środowisko;
  • Utrzymywania otwartej i efektywnej komunikacji z naszymi pracownikami, podwykonawcami, klientami, społecznościami lokalnymi oraz wszystkimi, którzy współpracują ze Spółką Bergman Engineering i na których działalność Spółki wywiera wpływ;  
  • Zagwarantowania konsultacji i współudziału pracowników oraz ich przedstawiciela w kluczowych zagadnieniach wpływających na higienę i bezpieczeństwo pracy, oraz angażowanie ich na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • Rozwijania pozytywnej kultury bezpieczeństwa i higieny pracy, w której osoby dbają wzajemnie o swoje zdrowie i bezpieczeństwo oraz podzielają nasze przekonanie, że ZERO wypadków jest możliwe;
  • Podnoszenia świadomości i kompetencji pracowników poprzez regularne, cykliczne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;  
  • Zapewnienia niezbędnych środków dla kształcenia, szkolenia oraz nadzoru w celu zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa naszych pracowników;
  • Zapewnianie środków technicznych, kadrowych i finansowych niezbędnych do realizacji niniejszej Polityki Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
  • Planowania, audytowania, dokonywania przeglądu oraz oceniania naszych wyników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w odniesieniu do mierzalnych celów oraz najlepszych praktyk branżowych, aby zapewnić ciągłą poprawę;
  • Badania, monitorowania oraz podawania pracownikom i współpracownikom naszych wyników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • Stosowania nowoczesnej technologii oraz urządzeń, które są  bezpieczne dla pracowników oraz zgodne z wymaganiami odpowiednich norm;
  • Zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym oraz zdarzeniom potencjalnie wypadkowym;
  • Promowania zdrowego trybu życia wśród pracowników oraz osób współpracujących ze Spółką Bergman Engineering sp. z o.o. w celu zwiększenia ich zaangażowania w proces dbałości o bezpieczeństwo i profilaktykę zdrowotną.
  • Zaopatrywania się u dostawców gwarantujących dostawy o uzgodnionym poziomie jakości, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • Ciągłego doskonalenia skuteczności systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji pracowników;
  • Spełniania wymagań prawa w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

W celu zapewnienia zgodności z krajowymi i międzynarodowymi przepisami Spółka wdrożyła wewnętrzny System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, w ramach którego funkcjonują procedury mające na celu identyfikację zagrożeń w miejscu pracy, ograniczenie wypadków i narażenia na szkodliwe sytuacje i substancje. System obejmuje również regularne szkolenia personelu w zakresie zapobiegania wypadkom, reagowania na wypadki, szkolenia na wypadek sytuacji awaryjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz stosowania sprzętu ochronnego.

W ramach wdrożonego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, Spółka określiła podstawowe zasady oraz zobowiązania mające na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapobiegania wypadkom i chorobom zawodowym tj. 

  • Zapobieganie zagrożeniom;
  • Przeprowadzanie oceny ryzyka związanego z zagrożeniami, których nie można wykluczyć;
  • Likwidowanie zagrożeń u źródeł ich powstawania;
  • Dostosowanie warunków i procesów pracy do możliwości pracownika, w szczególności przez odpowiednie projektowanie i organizowanie stanowisk pracy, dobór urządzeń technicznych oraz narzędzi pracy, a także metod pracy – z uwzględnieniem zmniejszenia uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie oraz ograniczenia negatywnego wpływu takiej pracy na zdrowie pracowników;
  • Stosowanie nowych rozwiązań technicznych;
  • Zastępowanie niebezpiecznych procesów technologicznych, urządzeń, substancji i innych materiałów – bezpiecznymi lub mniej niebezpiecznymi;
  • Nadawanie priorytetu środkom ochrony zbiorowej przed środkami ochrony indywidualnej;
  • Regularne i cykliczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

W celu realizacji powyższych założeń Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy Spółka podejmuje następujące działania:   

OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO

Celem zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz zgodności z obowiązującymi przepisami Spółka dokonuje identyfikacji,  analizy oraz  oceny ryzyka zawodowego, na podstawie której podejmuje działania zmierzające do ograniczenia poziomu ryzyka i zagrożeń lub ich eliminacji. Przedmiotem analizy i oceny jest zarówno ryzyko zawodowe oraz zagrożenia, dotyczące pracowników jak również ryzyko ponoszone przez inne osoby, na które oddziaływać mogą zagrożenia związane z działaniami Spółki, w tym zarówno te osoby, które wykonują pracę na rzecz organizacji i nie są jej pracownikami, jak i te, które organizację odwiedzają lub przebywają w pobliżu nadzorowanych przez nią stanowisk pracy przy uwzględnieniu wpływu tych zagrożeń na społeczności lokalne oraz środowisko.

BADANIA PROFILAKTYCZNE ZWIĄZANE Z ZATRUDNIENIEM

Spółka zgodnie z obowiązującymi przepisami zapewnia pracownikom i współpracownikom bezpłatną profilaktyczną opiekę lekarską. Spółka nie dopuszcza pracownika do pracy bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie.

Obowiązkiem każdego pracownika jest poddawanie się profilaktycznym (wstępnym, okresowym i kontrolnym) badaniom lekarskim i stosowanie do zaleceń lekarskich. Badania lekarskie mają zastosowanie do wszystkich pracowników, bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy.

Badania lekarskie pracownik przeprowadza w miarę możliwości w godzinach pracy i wyłącznie na koszt Spółki.

W ramach wdrożonego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy Spółka dokonuje regularnych czynności sprawdzających w zakresie aktualności badań całego Personelu Spółki.

SZKOLENIA WSTĘPNE I OKRESOWE W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY

Każdy pracownik i współpracownik ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Podstawowym obowiązkiem Spółki  jest przeszkolenie każdego pracownika i współpracownika przed dopuszczeniem do pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Niezbędnym warunkiem uzyskania odpowiednich kompetencji w zakresie bhp jest odbycie wymaganego przepisami prawa szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem do pracy (szkolenie wstępne, obejmujące instruktaż wstępny, instruktaż stanowiskowy oraz szkolenie wstępne podstawowe) oraz udział w szkoleniach okresowych. Szkolenia odbywają  się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.

W celu właściwego przygotowania i realizacji szkoleń, które muszą być przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa, a także innych szkoleń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy Spółka w szczególności:

  • Identyfikuje potrzeby szkoleniowe;
  • Ocenia zrozumienie i przyswojenie treści szkolenia przez pracowników;
  • Ocenia program i realizatorów szkoleń;

Celem przeprowadzanych  szkoleń jest:

  • zaznajomienie pracowników i współpracowników z czynnikami środowiska pracy mogącymi powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników podczas pracy oraz z odpowiednimi środkami i działaniami zapobiegawczymi;
  • poznanie przez pracowników i współpracowników przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy w Spółce i na określonym stanowisku pracy, a także związanych z pracą obowiązków i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • nabycie przez pracowników i współpracowników umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz udzielenia pomocy osobie, która uległa wypadkowi;
  • zapoznanie pracowników i współpracowników z zasadami poruszania się na terenie miejsca wykonywania pracy, wyjściami ewakuacyjnymi, systemem ochrony przeciwpożarowej, systemem alarmowym oraz procedurami ewakuacji; 
  • nabycie przez pracowników i współpracowników umiejętności świadomej oceny bezpieczeństwa na stanowisku pracy;
  • nabycie umiejętności eliminacji zbędnych zagrożeń stwarzanych przez pracownika oraz poznanie zasad ergonomii miejsca pracy;
  • poczucie możliwości samodzielnej oceny przez pracowników i współpracowników, czy pracodawca stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

W ramach wdrożonego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy Spółka dokonuje regularnych czynności sprawdzających w zakresie aktualności badań lekarskich i szkoleń całego Personelu Spółki.

ŚRODKI OCHRONY OSOBISTEJ

W sytuacjach wymaganych przez obowiązujące przepisy, warunki środowiska świadczenia pracy lub sposób jej wykonywania Spółka zapewnia pracownikom i współpracownikom środki ochrony osobistej (wyposażenie ochronne),  przeznaczone do używania lub noszenia przez pracownika w celu jego ochrony przed zagrożeniami, które mogą wpłynąć na jego bezpieczeństwo i higienę pracy, jak również wszelkie wyposażenie dodatkowe użyte w tym celu.

Z uwagi na profil działalności Spółki (prace administracyjno – biurowe) Spółka zapewnia ponadto refundację pracownikom i współpracownikom kosztów zakupu okularów korygujących wzrok do pracy przy monitorze komputera, jeżeli pracownik użytkuje monitor komputera przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy (minimum 4 godziny) oraz wyniki badań profilaktycznych wykażą potrzebę stosowania okularów do pracy przy komputerze.

W przypadku, gdy pracownicy administracyjno-biurowi wykonują w ramach swoich obowiązków krótkotrwałe prace albo czynności inspekcyjne, podczas których ich własna odzież może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu, a także ze względu na bezpieczeństwo wykonywania tych prac lub czynności Spółka zapewnia tym pracownikom niezbędną odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej dostosowaną do warunków środowiska pracy jak i sposobów wykonywania pracy.

Zapewniane przez Spółkę środki ochrony indywidualnej spełniają wszystkie wymagania w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia.   

BEZPIECZEŃSTWO URZĄDZEŃ BIUROWYCH

W celu minimalizacji ryzyka wypadków oraz ochrony zdrowia pracowników i współpracowników Spółka wprowadziła wewnętrzną procedurę  użytkowania urządzeń biurowych. Procedura dotyczy wszystkich pracowników i współpracowników korzystających z urządzeń biurowych, takich jak komputery, drukarki, skanery, kopiarki, niszczarki, telefony i inne urządzenia elektryczne. W ramach procedury Spółka:

  • Zapewnia dostęp do bezpiecznych i sprawnych urządzeń biurowych;
  • organizuje szkolenia dotyczące bezpiecznego użytkowania urządzeń obejmujące zasady BHP  oraz procedury postępowania w przypadku awarii;
  • zapewnia systematyczne kontrole stanu bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem  stanu technicznego urządzeń, a także ustala sposoby rejestracji nieprawidłowości i metody ich usuwania;
  • Przeprowadza regularne przeglądy i konserwacje, czyszczenie urządzeń przez wykwalifikowany personel lub serwis zewnętrzny zgodnie z zaleceniami producenta;
  • Prowadzi rejestr przeglądów i konserwacji urządzeń;
  • Regularnie dokonuje przeglądu procedur bezpiecznego użytkowania urządzeń i w razie potrzeby dokonuje niezbędnych uaktualnień w zakresie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Każdy pracownik i współpracownik wykonujący pracę na rzecz Spółki zobowiązany jest:

  • Uczestniczyć w szkoleniach z zakresu bezpiecznego użytkowania urządzeń biurowych przed dopuszczeniem do pracy oraz w trakcie trwania zatrudnienia;
  • Zapoznać się z instrukcjami bezpiecznego użytkowania urządzeń biurowych, które Spółka udostępnia pracownikom do stałego korzystania, aktualnymi instrukcjami stanowiskowymi BHP dotyczącymi wszystkich urządzeń;
  • Przestrzegać zasad bezpiecznego użytkowania urządzeń biurowych w tym zasad ergonomii miejsca i narzędzi pracy;
  • Zgłaszać wszelkie usterki i awarie urządzeń przełożonym i powstrzymać się z użytkowaniem urządzenia do czasu przeprowadzenia naprawy;

Wszystkie stosowane przez Spółkę urządzenia posiadają niezbędne certyfikaty i spełniają obowiązujące normy zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy, w szczególności zabezpieczają pracownika przed urazami, działaniem niebezpiecznych substancji chemicznych, porażeniem prądem elektrycznym, nadmiernym hałasem, szkodliwymi wstrząsami, działaniem wibracji i promieniowania oraz szkodliwym i niebezpiecznym działaniem innych czynników środowiska pracy.

POSTĘPOWANIE W SYTUACJACH AWARYJNYCH

W ramach wdrożonego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną pracy Spółka wdrożyła procedury oraz instrukcje postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych, które zapewniają sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy oraz środków niezbędnych do jej udzielenia.

Spółka zapewnia właściwe reagowanie w razie wystąpienia sytuacji awaryjnej stwarzającej możliwość nagłego niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia pracowników jak również odpowiednie środki takie jak urządzenia i sprzęt ratowniczy, a także przygotowanie do prowadzenia akcji ratowniczej odpowiednio przeszkolonych osób.

Spółka wdrożyła również procedury postępowania na wypadek wystąpienia pożaru oraz klęski żywiołowej.  

W przypadku możliwości wystąpienia zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników przedstawiciele Spółki:

  • Niezwłocznie informują pracowników o zagrożeniu oraz podejmują działania w celu zapewnienia im odpowiedniej ochrony;
  • Niezwłocznie dostarczają pracownikom instrukcje umożliwiające, w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia, przerwanie pracy i oddalenie się z miejsca zagrożenia w miejsce bezpieczne.

W razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia lub życia Spółka  obowiązana wstrzymać pracę i wydać pracownikom polecenie oddalenia się w miejsce bezpieczne.

Każdemu pracownikowi i współpracownikowi przysługuje prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, jeśli warunki pracy nie odpowiadają przepisom BHP i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo, gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. Pracownik / współpracownik może oddalić się z miejsca zagrożenia, w przypadku, gdy samo powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa występującego zagrożenia. Powstrzymanie się od wykonywania pracy i oddalenie się z miejsca zagrożenia nie może powodować dla pracownika / współpracownika żadnych negatywnych konsekwencji.

O powstrzymaniu się od wykonywania pracy w wyniku wystąpienia zagrożenia, jak też fakcie oddalenia się ze stanowiska pracy każdy pracownik powinien niezwłocznie powiadomić bezpośredniego przełożonego.

W ramach procedur postępowania w sytuacjach awaryjnych Spółka:

  • Zapewnia regularne i cykliczne szkolenia dotyczące postępowania w sytuacjach awaryjnych (w tym na wypadek wystąpienia pożaru i klęski żywiołowej) i zasad udzielania pierwszej pomocy;
  • Okresowo sprawdza zdolności do reagowania na sytuację awaryjną (w tym na wypadek wystąpienia pożaru i klęski żywiołowej) i udzielania pierwszej pomocy;
  • Dokonuje regularnej oceny ustalonych procedur reagowania na sytuację awaryjną oraz wprowadza zmiany w razie potrzeby;
  • Komunikuje i dostarcza odpowiednie informacje, instrukcje, wytyczne wszystkim pracownikom i współpracownikom w tym informacji o ich obowiązkach i odpowiedzialności.

Każdy pracownik i współpracownik Spółki zobowiązany jest:

  • Uczestniczyć w szkoleniach z zakresu postępowania w sytuacjach awaryjnych (w tym na wypadek wystąpienia pożaru i klęski żywiołowej) i udzielania pierwszej pomocy oraz ćwiczeniach ewakuacyjnych;
  • Bezwzględnie przestrzegać zasad i instrukcji postępowania w sytuacjach awaryjnych (w tym na wypadek wystąpienia pożaru i klęski żywiołowej) lub wypadku przy pracy;
  • Niezwłocznie zgłaszać przełożonym i kierownictwu Spółki wystąpienie każdej sytuacji awaryjnej mogącej stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego

ZARZĄDZANIE INCYDENTAMI I WYPADKAMI                                      

 W ramach obowiązującego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną pracy Spółka wdrożyła procedurę zarządzania incydentami i wypadkami, która stanowi kluczowym elementem systemu zarządzania bezpieczeństwem pracy w firmie. Jej celem jest zapewnienie skutecznego postępowania w przypadku zdarzeń, minimalizacja ryzyka oraz ochrona zdrowia pracowników i mienia firmy. Regularne szkolenia, dokładna dokumentacja oraz analiza zdarzeń pozwalają na ciągłe doskonalenie procedur i zwiększanie poziomu bezpieczeństwa pracowników i współpracowników. Wdrożona procedura zapewnia sprawnie funkcjonujący system podejmowania natychmiastowych i bieżących działań po wystąpieniu incydentu lub wypadku celem minimalizacji ryzyka dla zdrowia pracowników.

Procedura dotyczy wszystkich pracowników i obejmuje wszystkie incydenty i wypadki, które mogą wystąpić na terenie Spółki  lub w związku z jej działalnością.

W ramach procedury zarządzania incydentami i wypadkami Spółka:

  • Zapewnia regularne i cykliczne szkolenia dotyczące postępowania w sytuacji zaistnienia incydentu lub wypadku w tym  zasad udzielania pierwszej pomocy i procedur ewakuacyjnych;
  • Okresowo sprawdza zdolności do reagowania przez pracowników w sytuacji zaistnienia incydentu lub wypadku oraz znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy i procedur ewakuacyjnych;
  • Dokonuje regularnej oceny ustalonych procedur reagowania na sytuację zaistnienia incydentu lub wypadku oraz wprowadza zmiany w razie potrzeby;
  • Komunikuje i dostarcza odpowiednie informacje, instrukcje, wytyczne wszystkim pracownikom w tym informacje o ich obowiązkach i odpowiedzialności;
  • Zapewnia odpowiednie zasoby i wsparcie dla skutecznego zarządzania incydentami i wypadkami;
  • Zapewnia bezpłatnie dostępność sprzętu i materiałów niezbędnych do udzielenia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
  • Wyznacza odpowiednio przeszkolonych pracowników do:  udzielania pierwszej pomocy,  wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników, zapewnia łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
  • Rejestruje i analizuje zgłoszone incydenty i wypadki;
  • Przeprowadza dochodzenia w celu ustalenia przyczyn zdarzeń;
  • Na podstawie zebranych informacji dział BHP analizuje przyczyny zdarzenia, identyfikując czynniki bezpośrednie i pośrednie, które mogły przyczynić się do incydentu lub wypadku oraz opracowuje i wdraża działania korygujące i zapobiegawcze.

Każdy pracownik i współpracownik Spółki zobowiązany jest:

  • Uczestniczyć w szkoleniach dotyczących postępowania w sytuacji zaistnienia incydentu lub wypadku w tym  zasad udzielania pierwszej pomocy;
  • Zgłaszać wszystkie incydenty i wypadki zgodnie z procedurą;
  • Pracownik / współpracownik lub inna osoba która uległą wypadkowi na terenie zakładu pracy, jeśli stan zdrowia na to pozwala ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia o wypadku swojego przełożonego;
  • W razie wypadku poszkodowany obowiązany jest poddać się badaniu lekarza celem ustalenia odniesionego urazu oraz przedłożyć zespołowi powypadkowemu dokumentu lekarskiego potwierdzającego uraz.

Procedury zarządzania incydentami i wypadkami są regularnie przeglądane i aktualizowane na podstawie analizy zdarzeń oraz wprowadzonych działań korygujących i zapobiegawczych w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy. Pomieszczenia w których Spółka prowadzi działalność gospodarczą są wyposażone w środki i materiały niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy zgodnie z obowiązującymi przepisami.   

ERGONOMIA MIEJSCA PRACY

Jako pracodawca Spółka zobowiązana jest chronić zdrowie i życie pracowników oraz współpracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.  W celu zapewnienia bezpiecznych i ergonomicznych warunków pracy, uwzględniających ochronę zdrowia, zapobieganie urazom i dolegliwościom zdrowotnym związanym z pracą, Spółka przestrzega obowiązujących przepisów i wymogów w zakresie ergonomii na stanowiskach pracy zarówno na etapie projektowania nowych stanowisk pracy jak i dostosowania już istniejących poprzez:

  • Odpowiednie zagospodarowanie pomieszczenia i ukształtowanie otoczenia środowiska uwzględniające wyjścia awaryjne, klimatyzację, oświetlenie oraz izolację akustyczną;
  • Zapewnienie aby pomieszczenia pracy w zakresie ich wielkości, wysokości, oświetlenia i wolnej powierzchni przypadającej na każdego pracownika spełniały normy określone w przepisach;
  • Zapewnienie  oświetlenia naturalnego i sztucznego, odpowiedniej temperatury, wymiany powietrza, wentylacji  oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami zgodnie z normami higieny i bezpieczeństwa;
  • Dobór wyposażenia dostosowany do danego stanowiska pracy, w tym krzesła, biurka, sprzętu komputerowego oraz przestrzeganie zasad ergonomii w doborze umeblowania oraz jego wielkości, wysokości i ustawienia;
  • Prawidłowe ustawienie sprzętu informatycznego, między innymi monitora, w celi zminimalizowanie jego negatywnego wpływu na wzrok;
  • Najbardziej celowe rozmieszczenie mebli i urządzeń z punktu widzenia realizacji zadań i procesu przy zapewnieniu komfortu i bezpieczeństwa pracy, odpowiednie umocowanie pojemników, mebli na narzędzia pracy i materiały biurowe;
  • Właściwy dobór oraz przestrzenny układ środków i narzędzi pracy;
  • Zapewnienie przestrzeni operacyjneji odpowiedniego rozmieszczenia środków pracy;
  • Zapewnienie czystości i estetyki środowiska pracy.

Każde stanowisko pracy powinno być przystosowane do wykonania określonych prac oraz do pracownika o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych i cechach psychofizycznych. Regularna analiza czynników ryzyka pozwala Spółce na odpowiednie zastosowanie ergonomicznej diagnostyki każdego stanowiska, jak również na znalezienie optymalnego środowiska i miejsca pracy dla każdego pracownika. Monitorowanie warunków pracy pozwala Spółce na wprowadzanie ulepszeń i zwiększanie komfortu pracy i bezpieczeństwa pracowników.

W ramach obowiązkowych  szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy każdy pracownik zostaje zapoznany z zasadami ergonomii i bezpieczeństwa pracy oraz zobowiązany do przestrzegania obowiązujących w tym zakresie procedur oraz obowiązków dbania o porządek i ład w miejscu pracy, jako elementu poprawiającego bezpieczeństwo i higienę pracy.

POSTĘPOWANIE Z SUBSTANCJAMI CHEMICZNYMI I BIOLOGICZNYMI

W ramach prowadzonej działalności biurowej Spółka minimalizuje wykorzystanie środków chemicznych w zabiegach konserwacyjnych i sanitarnych urządzeń i pomieszczeń, z których korzysta. Wszystkie środki chemiczne, które mogą być stosowane w trakcie procesów biznesowych Spółki są przechowywane w warunkach uniemożliwiających niekontrolowane przedostanie się do środowiska i utylizowane w sposób zgodny z instrukcjami producenta i obowiązującymi przepisami.

W trakcie szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pracownicy i współpracownicy zapoznają się z instrukcją bezpiecznego postępowania z substancjami chemicznymi stosowanymi w środowisku  biurowym, oraz instrukcją ich bezpiecznego przechowywania, użytkowania i utylizacji oraz postępowania na wypadek niekontrolowanego rozlania lub wycieku.

W razie konieczności kontaktu z substancjami chemicznymi Spółka bezpłatnie zapewnia pracownikom odpowiednie środki ochrony osobistej, które są regularnie sprawdzane, czyszczone i wymieniane.

Wszyscy pracownicy oraz współpracownicy zobowiązani są:

  • uczestniczyć w szkoleniach z zakresu postępowania z substancjami chemicznymi stosowanymi w środowisku biurowym, zasadami ich bezpiecznego przechowywania, użytkowania i utylizacji oraz postępowania na wypadek ich niekontrolowanego rozlania lub wycieku;
  • przestrzegać instrukcji i wytycznych w zakresie bezpiecznego postępowania z substancjami chemicznymi;
  • w przypadku kontaktu z substancjami chemicznymi bezwzględnie stosować środki ochrony osobistej;
  • informować przełożonych o zauważonych incydentach i zagrożeniach.

ZASADY OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ ORAZ POSTĘPOWANIE W RAZIE POŻARU

W ramach wewnętrznego systemu Bezpieczeństwa i Higieny pracy i dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników i współpracowników Spółka wdrożyła procedurę ochrony przeciwpożarowej, która jest kluczowym elementem systemu zarządzania bezpieczeństwem w firmie. Celem procedury ochrony przeciwpożarowej jest określenie zasad postępowania w przypadku zagrożenia pożarowego, zapewnienie bezpieczeństwa pracowników oraz minimalizacja strat materialnych. Jej regularne przeglądanie i aktualizowanie, a także szkolenie pracowników i organizowanie ćwiczeń ewakuacyjnych, są niezbędne dla zapewnienia skutecznej ochrony przed pożarem.

Zasady ochrony przeciwpożarowej i postępowania w razie pożaru, jako kluczowe elementy ogólnie pojętego bezpieczeństwa pracy, powinny być znane i przestrzegane przez pracowników i współpracowników, którzy zapoznają się z instrukcją bezpieczeństwa pożarowego oraz instrukcją postępowania na wypadek pożaru na etapie szkolenia wstępnego przed dopuszczeniem do pracy oraz w trakcie cyklicznych szkoleń okresowych. W ramach szkoleń pracownicy poznają  charakterystykę pożarową materiałów stosowanych z zakładzie pracy, źródła zapłonu i przyczyny powstawania pożarów, techniczne systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych, zasady zachowania się podczas pożaru, lokalizację i sposoby użycia podręcznego sprzętu gaśniczego będącego na wyposażeniu obiektu, drogami i wyjściami ewakuacyjnymi na terenie obiektu, sposobami ogłaszania, organizacją i warunkami ewakuacji na terenie obiektu

W ramach procedury ochrony przeciwpożarowej Spółka:

  • Zapewnia system ochrony przeciwpożarowej oraz środki ochrony przeciwpożarowej;
  • Organizuje regularne szkolenia z zakresu ochrony przeciwpożarowej dla pracowników, obejmujące teoretyczne i praktyczne aspekty postępowania w przypadku pożaru. Przynajmniej raz w roku organizuje ćwiczenia ewakuacyjne, aby upewnić się, że wszyscy pracownicy znają procedury ewakuacyjne i potrafią je zastosować w praktyce;
  • Cyklicznie przegląda i aktualizuje procedury oraz środki ochrony przeciwpożarowej i w razie potrzeby wprowadza niezbędne korekty i ulepszenia.

Procedura przeciwpożarowa dotyczy wszystkich pracowników i współpracowników Spółki oraz osób przebywających na jej terenie, którzy zobowiązani są:

  • przestrzegać obowiązujących w Spółce zasad i procedur ochrony przeciwpożarowej;
  • uczestniczyć w szkoleniach z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz ćwiczeniach przeprowadzania ewakuacji na wypadek pożaru lub innej sytuacji awaryjnej;
  • informować przełożonych o zauważonych zagrożeniach pożarowych.

Wyznaczone przez Spółkę osoby odpowiedzialne za ochronę przeciwpożarową:

  • Stale monitorują stan urządzeń przeciwpożarowych;
  • Koordynują ewakuację w przypadku zagrożenia pożarowego;
  • Współpracują z jednostkami straży pożarnej w przypadku pożaru;
  • Raportują o wszystkich zdarzeniach pożarowych oraz podjętych działaniach;
  • Regularnie analizują zdarzenia pożarowe oraz ćwiczenia ewakuacyjne;
  • Na podstawie wniosków i analiz wprowadzają usprawnienia w procedurach ochrony przeciwpożarowej.

W ramach systemu ochrony przeciwpożarowej spółka zapewnia następujące środki ochrony przeciwpożarowej

  • System sygnalizacji pożarowej – alarm dymowy;
  • ROP – Ręczny ostrzegacz pożaru;
  • Znaki i oświetlenia wyjść pożarowych;
  • System przeciwpożarowy (gaśnice);
  • Włącznik systemu oddymiania.

Stosowany w Spółce sprzęt gaśniczy spełnia wymogi norm oraz przepisów ochrony przeciwpożarowej zarówno w zakresie jakości oraz ilości wymaganej dla wielkości obiektu, w którym Spółka prowadzi działalność. Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzęt gaśniczy jest właściwie oznakowany, oraz usytuowany w miejscach łatwo dostępnych i widocznych, nienarażonych na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie źródeł ciepła a wyjścia ewakuacyjne prawidłowo oznaczone i widoczne.  

Spółka dokonuje regularnych przeglądów i  konserwacji sprzętu przeciwpożarowego w okresach i zgodnie z instrukcją ustaloną przez producenta i co najmniej raz w roku oraz cyklicznie testuje systemy alarmowe i detektory dymu.

Spółka prowadzi rejestr szkoleń przeciwpożarowych i ćwiczeń ewakuacyjnych oraz dokumentuje przegląd i konserwację sprzętu przeciwpożarowego.

ZGŁASZANIE NARUSZEŃ I ŚRODKI ZARADCZE

Niniejsza Polityka Bezpieczeństwa i Higieny Pracy  dotyczy wszystkich pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze godzin, pracowników tymczasowych, współpracowników, agentów, konsultantów, doradców, niezależnych wykonawców i jest ogólnie dostępna na stronie internetowej Spółki, a także komunikowana pracownikom wewnętrznymi kanałami.  Każda osoba pracująca na rzecz Spółki jest zobowiązana do przestrzegania przepisów i zasad niniejszej Polityki, bezpiecznego zachowania oraz zgłaszania potencjalnych zagrożeń swoich i innych osób. W celu zapewnienia najwyższych standardów w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy Spółka zapewnia skuteczne i ogólnodostępne mechanizmy składania skarg i dostępu do środków zaradczych w razie stwierdzenia naruszenia zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny  lub warunków pracy. Każdy, kto dowie się o naruszeniu w Spółce zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny  lub warunków pracy, jak również był ich świadkiem powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt do zarządu Spółki lub za pośrednictwem specjalnie dedykowanych kanałów do zgłaszania naruszeń i nadużyć. Każde zgłoszenie będzie traktowane jako poufne, a Spółka wprowadziła bezwzględny zakaz jakichkolwiek środków odwetowych wobec osoby zgłaszającej.

Wdrożenie niniejszej Polityki powiązane jest z programem szkoleń dla pracowników i współpracowników oraz działaniami informacyjnymi w całej Spółce.

Spółka będzie dokonywać okresowego przeglądu niniejszej Polityki a także oceniać jej prawidłowość oraz skuteczność.