POLITYKA ZRÓWNOWAŻONYCH ZAMÓWIEŃ SPÓŁKI BERGMAN ENGINEERING SP. Z O.O.

Spółka Bergman Engineering sp. z o.o. jako przedsiębiorca odpowiedzialny społecznie dokłada wszelkich starań aby prowadzić działalność z poszanowaniem praw człowieka, standardów zatrudnienia, ochrony środowiska oraz etyki biznesu. Również w relacjach z naszymi Dostawcami oczekujemy, że będą oni podobnie jak my kierować się zasadami odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju oraz utrzymywać równie wysokie standardy etyczne.

Niniejsza Polityka stanowi fundament, na którym budowane są relacje oparte na zaufaniu, uczciwości i przestrzeganiu prawa. Polityka opisuje minimalne standardy w zakresie poszanowania praw człowieka, zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,  ochrony środowiska, etyki biznesu i zrównoważonego rozwoju i ma na celu promowanie wartości etycznych w łańcuchu dostaw produktów i usług.

Spółka Bergman Engineering nie będzie współpracować z Dostawcami, którzy nie podzielają deklarowanych przez nią wartości w takich obszarach jak zgodność z przepisami, zapewnienie zdrowego i bezpiecznego środowiska pracy, poszanowania praw człowieka, ochrony środowiska oraz etycznego prowadzenia biznesu. Od naszych Dostawców oczekujemy zatem:

  1. Respektowania praw człowieka oraz traktowania pracowników z godnością i szacunkiem. Zakres zobowiązań Dostawcy obejmuje następujące zagadnienia:
  • Niewykorzystywania do pracy dzieci. Nasi Dostawcy nie będą zatrudniać dzieci oraz pracowników małoletnich ani wspierać wykorzystywania pracy dzieci i małoletnich w jakiejkolwiek formie w całym łańcuchu dostaw. Praca dzieci jest zakazana nawet jeśli takie praktyki są dopuszczalne w lokalizacjach podlegających innej jurysdykcji. Zatrudnianie pracowników młodocianych jest dopuszczalne wyłącznie jeśli pozwalają na to obowiązujące przepisy i tylko w celu przygotowania do pracy lub wykonywania lekkich prac z zachowaniem wszystkich przepisów m.in. w zakresie czasu pracy i odpoczynku.
  • Wynagrodzenie i świadczenia. Dostawca zobowiązuje się przestrzegać przepisów dotyczących standardów zatrudnienia w tym minimalnego wynagrodzenia za pracę, świadczeń dodatkowych, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy z powodu choroby oraz dba o to, aby wynagrodzenie przekraczało minimalne wymagania i było wypłacane w terminie. Od Dostawcy oczekujemy, że wynagrodzenie wypłacane pracownikom pokrywa potrzeby pracowników oraz ich rodzin i umożliwia im godne życie.
  • Czas pracy. Dostawca zobowiązuje się przestrzegać wszystkich przepisów ustawowych i wykonawczych   kraju w którym prowadzi działalność w zakresie godzin i czasu pracy,  maksymalnej liczby nadgodzin, zapewnienia odpowiedniego wypoczynku oraz przerwy w trakcie pracy, urlopów, wymaganych prawem nieobecności w pracy, uwzględnienia regulacji szczególnych dla określonych grup pracowników w szczególności kobiet w ciąży oraz pracowników niepełnosprawnych. Dostawca zobowiązuje się zapewnić, że praca w godzinach nadliczbowych ma charakter dobrowolny.
  • Zakaz jakiejkolwiek pracy przymusowej. Niedopuszczalna jest jakakolwiek forma pracy przymusowej, niewolniczej, wbrew woli pracownika, praca ponad normy oraz czerpanie korzyści z takiej pracy. Zakazane są jakiekolwiek formy handlu ludźmi, pozyskiwania pracowników do pracy przymusowej przy użyciu siły, oszustwa lub wymuszenia, pod groźbą kary, jak również wszelkich form współczesnego niewolnictwa jak również pośredniego czerpania korzyści z tego typu nielegalnych działań.
  • Etyczna rekrutacja i zatrudnienie. Dostawca zobowiązujerekrutować i zatrudniać pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami w sposób uczciwy, transparentny i z poszanowaniem praw człowieka. Podstawą rekrutacji i awansu powinny być kompetencje, kwalifikacje, umiejętności oraz doświadczenie. Dostawca zakazuje rekrutowania pracowników w sposób wprowadzający w błąd co do charakteru przyszłej pracy, pobierania od kandydata lub pracownika jakichkolwiek opłat rekrutacyjnych lub opłat związanych z podjęciem i legalizacją zatrudnienia. Każdy pracownik Dostawcy przed podjęciem zatrudnienia powinien otrzymać komplet dokumentów regulujących jego prawa i obowiązki w sposób określony w obowiązujących przepisach i w zrozumiałym dla niego języku. Warunkiem zatrudnienia nie może być zatrzymanie jakichkolwiek oryginałów dokumentów pracownika w tym dokumentów tożsamości.    
  • Wolność zrzeszania się i negocjacje zbiorowe. Dostawca przestrzega obowiązującego prawa w zakresiewolności stowarzyszania, zrzeszania się i niezrzeszania się pracowników oraz tworzenia i wstępowania do związków zawodowych oraz prowadzenia negocjacji zbiorowych warunków zatrudnienia. Dostawcy nie będą podejmować żadnych negatywnych działań ani represji względem osób które przynależą do związków zawodowych lub organizacji pracowniczych lub odmówią przystąpienia do nich. Związki zawodowe i organizacje pracownicze oraz ich członkowie powinni być traktowani z należytym szacunkiem.
  • Zakaz prześladowania, nękania i molestowania. Dostawca zobowiązany jest zapewnić przyjazne środowisko pracy wolne od zachowań niepożądanych i zakazuje w miejscu pracy jakichkolwiek działań dyskryminujących, zastraszania, prześladowania, molestowania, agresji słownej i fizycznej, niesprawiedliwego, okrutnego i nieludzkiego traktowania, przemocy oraz innej formy nadużycia władzy. Zabroniona jest jakakolwiek przemoc fizyczna, psychiczna, wykorzystywanie seksualne, a także jakiekolwiek formy molestowania, mobbingu, nękania, gróźb czy kar cielesnych.
  • Zakaz dyskryminacji.  Dostawca zapewnia równe szanse wszystkim pracownikom oraz sprawiedliwe traktowaniebez względu na  indywidualne cechy. Nieakceptowalne są żadne formy dyskryminacji, prześladowania, wykluczania, nierówności ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, narodowościowe, społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub wiarę, poglądy polityczne, przynależność do mniejszości narodowych, stan posiadania, urodzenie,  niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, przynależność do związków, organizacji czy partii politycznych. Rekrutacja, zatrudnienie i awans powinny się odbywać wyłącznie na podstawie kompetencji pracowników, bez żadnej dyskryminacji, a pracownicy  zatrudnieni na tych samych lub podobnych stanowiskach powinni otrzymywać sprawiedliwe i adekwatne wynagrodzenie za tę samą pracę lub pracę o jednakowej wartości z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. 
  • Prawa kobiet. Dostawca zobowiązuje się promować i przestrzegać równości szans kobiet i mężczyzn, przeciwdziałać wszelkim nierównościom i dyskryminacji ze względu na płeć, stosując między innymi niedyskryminujące zasady przy ustalaniu wynagrodzenia, dodatków oraz innych świadczeń i korzyści dla kobiet i mężczyzn oraz zobowiązuje się dbać o zapewnienie równych szans kobiet w zatrudnieniu w szczególności poprzez kierowanie się wyłącznie obiektywnymi kryteriami.
  • Różnorodność, równość i integracja. Od naszych Dostawców oczekujemy promowania i rozwoju kultury integracji oraz różnorodności w miejscu pracy, szacunku dla odrębności kulturowej każdego pracownika, docenienia predyspozycji i kompetencji każdego pracownika oraz jego indywidualnego wkładu w działalność firmy.  Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy dyskryminacji lub wykluczenia. Dostawcy powinni wspierać różnorodność na wszystkich szczeblach kadry w tym również kierownictwa.
  • Prawa mniejszości i społeczności lokalnych. Dostawcy zobowiązani sąszanować prawa mniejszości oraz społeczności lokalnych, w których działają zgodnie z krajowymi i międzynarodowymi standardami, respektując prawa lokalnych społeczności do miejscowych warunków życia, edukacji, zatrudnienia, aktywności społecznych a także prawo do wyrażania dobrowolnej, uprzedniej i świadomej zgody na działania, które mogą wpływać na nich lub ich otoczenie, ze szczególnym uwzględnieniem najbardziej narażonych grup.
  • Zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, w tym podwykonawców w miejscu pracy, identyfikacji i oceny zagrożeń związanych z bezpieczeństwem osób oraz wprowadzenia działań minimalizujących ryzyko wypadków i chorób zawodowych,  zapewnienia humanitarnych warunków pracy, które zagwarantują odpowiednią równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Dostawca zobowiązany jest:
  • Zapewnić pracownikom bezpieczne i zdrowe środowisko pracy zgodne z przepisami kraju gdzie prowadzona jest działalność oraz zasadami i praktykami BHP z uwzględnieniem branży w jakiej działa.
  • Zapewnić swoim pracownikom regularne szkolenia BHP wymagane przepisami prawa, a także właściwie je udokumentować. Pracownicy powinni być właściwie przygotowani do wykonywania obowiązków i być chronieni przed zagrożeniami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi.
  • Zapewnić pracownikom bezpłatną opiekę lekarską oraz regularne badania wymagane przez przepisy kraju prowadzenia działalności gospodarczej.
  • Identyfikować zagrożenia dla zdrowia i życia, oceniać ryzyko zawodowe, zapobiegać wypadkom przy pracy, identyfikować sytuacje potencjalnie niebezpieczne, podejmować stosowne działania prewencyjne oraz plany i procedury szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych,  które zapewniają sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy oraz środków niezbędnych do jej udzielenia.
  • Regularnie i na bieżąco kontrolować bezpieczeństwo i higienę w miejscu pracy i w tym celu wdrożyć wewnętrzny  system analizy i zagrożeń i ryzyka w celu zminimalizowania możliwości wystąpienia wypadków  przy pracy oraz incydentów a w razie wystąpienia zbadania jego przyczyn oraz zminimalizowania ryzyka jego ponownego wystąpienia.
  • Zapewnić pracownikom odpowiednie warunki pracy w tym m.in. oświetlenie i cyrkulację powietrza w miejscu pracy, dostęp do czystej wody, dostęp do obiektów sanitarnych oraz zapewnić środki ochrony indywidualnej i przeszkolić pracowników w zakresie ich używania.
  • Zapewnić system ochrony przeciwpożarowej oraz środki ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy.
  • Zapoznać pracowników z zasadami poruszania się na terenie miejsca wykonywania pracy, wyjściami ewakuacyjnymi, systemem ochrony przeciwpożarowej, systemem alarmowym oraz procedurami ewakuacji.
  • Regularnie organizować szkolenia z zakresu ochrony przeciwpożarowej dla pracowników, obejmujące teoretyczne i praktyczne aspekty postępowania w przypadku pożaru oraz użycia sprzętu ochronnego, ćwiczenia ewakuacyjne, aby upewnić się, że wszyscy pracownicy znają procedury ewakuacyjne i potrafią je zastosować w praktyce.
  • Przeszkolić pracowników w zakresie korzystania z maszyn i urządzeń oraz zapewnić dostępność instrukcji ich obsługi w języku zrozumiałym dla pracownika.
  • Posiadać wymagane prawem licencje, pozwolenia w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej jak również certyfikaty i aktualne przeglądy maszyn i urządzeń.
  • Stałego i skutecznego ograniczania negatywnego wpływu na środowisko, identyfikacji i oceny zagrożeń związanych z bezpieczeństwem środowiska oraz oferowanych produktów i usług, wprowadzenia działań minimalizujących ryzyko negatywnego oddziaływania na ekosystem. Zobowiązania ekologiczne Dostawcy obejmują:
  • Zgodność z przepisami i zasadami ochrony środowiska. Dostawca zobowiązuje się przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów, regulacji i rekomendacji dotyczących ochrony środowiska, posiadać wszystkie pozwolenia oraz licencje wymagane do prowadzenia działalności jak również certyfikaty i atesty maszyn i urządzeń.
  • Poszanowanie środowiska naturalnego. Dostawca zobowiązuje się prowadzić działalność z poszanowaniem środowiska naturalnego i minimalizowania jej negatywnego wpływu na ekosystem, mając na względzie zarówno potrzeby współczesnego społeczeństwa jak i przyszłych pokoleń. Dostawca zobowiązany jest efektywnie korzystać z zasobów naturalnych poprzez ich zrównoważone pozyskiwanie, minimalizować wykorzystanie materiałów niebezpiecznych, stosować środki przyczyniające się do ochrony środowiska  oraz naturalnych zasobów, racjonalnie wykorzystywać energię elektryczną, ciepłą i wodę, ograniczać powstawanie odpadów oraz promować ponowne ich wykorzystanie i recycling, zmniejszać emisję zanieczyszczeń powietrza i wody, redukować poziom hałasu, inwestować w energooszczędne urządzenia i technologie przyjazne środowisku, eliminować ryzyko wystąpienia awarii środowiskowej przez stały monitoring urządzeń i instalacji, ograniczać uciążliwość prowadzenia działalności dla społeczności lokalnych, edukować pracowników w zakresie ochrony środowiska i kształtować proekologiczne postawy. 
  • Emisja gazów cieplarnianych, dekarbonizacja, raportowanie, energia odnawialna, sprawność energetyczna. Dostawca powinienpodejmować starania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych przyczyniających się do zanieczyszczenia środowiska poprzez zwiększenie efektywności energetycznej, stosowanie technologii umożliwiających jak najszersze wykorzystanie źródeł energii odnawialnej, stosować energooszczędne maszyny, urządzenia oraz systemy zabezpieczające przed utratą ciepła, zapewniające skuteczną izolację, zapobiegające jego niepotrzebnemu zużyciu lub utracie, oraz umożliwiające jego odzysk,  podejmować działania polegające na racjonalnym gospodarowaniu energią elektryczną, cieplną i paliwami, tak aby zredukować ich zużycie bez pogorszenia funkcjonowania firmy i komfortu pracy zatrudnianych pracowników. W stosownych wypadkach oraz jeśli obowiązujące przepisy nakładają taki obowiązek Dostawca zobowiązany również do regularnego monitorowania, kontrolowania oraz raportowania poziomu emisji gazów cieplarnianych oraz oceny wpływu emisji i zanieczyszczeń na środowisko jak również do odpowiedniego ograniczenia ich poziomu zgodnie z wymaganiami i obowiązującym prawem. 
  • Racjonalizacja zużycia wody oraz ochrona jej jakości. Dostawca zobowiązany jest podjąć starania mające na celu minimalizowanie zużycia wody w procesach biznesowych poprzez stosowanie niskopoborowych urządzeń i technologii oszczędzających wodę, oszczędnych systemów sanitarnych, regularnie kontrolować i monitorować stanu instalacji oraz urządzeń w celu zapobieżenia awariom, w miarę możliwości zapewnić jej ponowne użycie,  a także promować wśród swoich pracowników postawy proekologiczne oraz wiedzę praktyczną w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą w celu ograniczenia jej zużycia.
  • Ochrona jakości powietrza. Dostawca zobowiązany jest podjąć aktywne działania na rzecz ochrony jakości powietrza, poprzez stosowanie w działalności biznesowej urządzeń, zapewniających jak najniższą emisję zanieczyszczeń, redukcję emisji GHG poprzezzwiększenie efektywności energetycznej przedsiębiorstwa, stosować technologie umożliwiające jak najszersze wykorzystanie źródeł energii odnawialnej. W stosownych przypadkach oraz w razie nałożenia obowiązku prawnego Dostawca będzie regularnie monitorował, kontrolował oraz raportował wysokość emisji zanieczyszczeń, dokonywał oceny wpływu emisji przyczyniających się do zanieczyszczenia powietrza oraz odpowiednio ograniczał poziom emisji zanieczyszczeń zgodnie z wymaganiami i obowiązującym prawem. 
  • Zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi. Dostawcapodejmuje zobowiązanie do praktykowania zrównoważonego gospodarowania zasobami naturalnymi mając na uwadze, iż korzystanie z nich powinno uwzględniać ich zapewnienie nie tylko na dziś, ale także i dla następnych pokoleń, Dostawca zobowiązany jest dbać o racjonalną i zrównoważoną gospodarkę zasobami naturalnymi przez co należy rozumieć oszczędne i właściwe pozyskanie oraz wykorzystanie każdego materiału z którego Dostawca korzysta w prowadzonej działalności gospodarczej. Zrównoważona gospodarkę zasobami naturalnymi obejmuje również racjonalne gospodarowanie odpadami, traktując je w miarę możliwości jako surowce, które w procesie recyclingu mogą wrócić do procesu produkcyjnego, ograniczając wpływ działalności na środowisko naturalne.
  • Ochrona jakości gleby. Dostawa zapewni, iż w stosownych przypadkach oraz w razie obowiązku prawnego będzie monitorował, kontrolował i raportował  wpływ swojej działalności na jakość gleby, aby zapobiec jej dewastacji i skażeniu. W stosownych przypadkach oraz w razie nałożenia obowiązku prawnego Dostawca będzie monitorował, kontrolował oraz raportował wysokość emisji zanieczyszczeń oraz prowadził działania w celu minimalizacji i eliminacji czynników przyczyniających się do zanieczyszczenia gleby a także oceniał  wpływ zanieczyszczeń i odpowiednio ograniczał ich poziom zgodnie z wymaganiami i obowiązującym prawem. 
  • Zmniejszenie produkcji odpadów, ponowne wykorzystanie i recycling.  Dostawca zobowiązany jest wdrożyć i przestrzegać wewnętrzne procedury związane z ograniczeniempowstawania odpadów, ich segregacją oraz recyklingiem, stosować przemyślane plany zakupowe, aby zapobiec marnotrawieniu produktów i powstawaniu odpadów oraz promować proekologiczne postawy wśród swoich pracowników.
  • Odpowiedzialna gospodarka chemikaliami. Dostawca powinien identyfikować, minimalizować lub eliminować stosowanie substancji chemicznych podlegających ograniczeniom w procesach produkcyjnych lub wyrobach gotowych w celu zapewnienia zgodności z przepisami oraz czynić aktywne starania w celu minimalizacji wykorzystania środków chemicznych w prowadzonej działalności gospodarczej lub stosowania w miarę możliwości mniej szkodliwych zamienników. Środki chemiczne powinny być przechowywane  w warunkach uniemożliwiających niekontrolowane przedostanie się do środowiska i utylizowane w sposób zgodny z instrukcjami producenta i obowiązującymi przepisami.
  • Redukcja emisji hałasu. Dostawca zobowiązany jestograniczać poziom hałasu generowanego przez swoje przedsiębiorstwo, bezwzględnie przestrzegać obowiązujących  norm i przepisów regulujących maksymalną wysokość dopuszczalnego hałasu oraz zapewnić odpowiednie zabezpieczenia pomieszczeń przed przenikaniem generowanego wewnątrz hałasu.  W stosownych przypadkach lub jeśli obowiązujące przepisy nakładają taki obowiązek Dostawca będzie monitorował, kontrolował oraz raportował poziom emitowanego hałasu w celu jego ograniczenia oraz zapobieżenia przekraczaniu dopuszczalnych norm.
  • Dobrostan zwierząt. W przypadku wykorzystywania zwierząt w prowadzonej działalności gospodarczej Dostawca zobowiązany jest bezwzględnie przestrzegać zasady „pięciu wolności” zwierząt określonych przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt.
  • Różnorodność biologiczna, użytkowanie gruntów, wylesianie. Dostawca powinien chronić ekosytemy, w szczególności obszary różnorodności biologicznej na które wpływ ma jego działalność, przestrzegać zasad uczciwego i sprawiedliwego dostępu oraz podziału korzyści związanych z wykorzystaniem bio – zasobów. Zasoby naturalne powinny być wykorzystywane w sposób zrównoważony i nie powinny przyczyniać się do wylesiania. Dostawca nie powinien prowadzić działalności na obszarach chronionych lub obszarach o wysokim stopniu bioróżnorodności.
  • Poszanowania dla ludności lokalnej i jej tradycyjnych źródeł utrzymania.
  • Edukacja proekologiczna i świadomość. W miarę możliwości Dostawca będzie promowałświadomość ekologiczną wśród swoich pracowników oraz zapewni regularne szkolenia i edukację w tym zakresie. Od naszego Dostawcy oczekujemy również zapewnienia przestrzegania  i stosowania określonych w kodeksie zasad przez własnych dostawców i podwykonawców. 
  • Przestrzegania uczciwości w interesach, prowadzenia działalności w sposób uczciwy, etyczny i transparentny i w sposób zapewniających przestrzeganie bezpieczeństwa danych i informacji.  Zakres zobowiązania Dostawców obejmuje:
  • Zgodność z przepisami. Dostawca zobowiązany jest przestrzegać obowiązujących krajowych i międzynarodowych przepisów, norm oraz regulacji. Dostawca ponosi odpowiedzialność za prowadzenie działalności zgodnie z prawem oraz międzynarodowymi standardami oraz  dokładać starań, aby prowadzić działalność biznesową w sposób uczciwy i rzetelny.
  • Przeciwdziałanie korupcji, łapownictwu i praniu pieniędzy.  Dostawcazobowiązuje się do ścisłego przestrzegania zasad etyki w biznesie i przepisów antykorupcyjnych we wszystkich obszarach działalności, w tym w kontaktach z klientami, dostawcami, urzędnikami publicznymi i innymi zainteresowanymi osobami. Dostawca nie będzie tolerował żadnych form korupcji, w tym dawania lub przyjmowania łapówek, oferowania lub przyjmowania bezpośrednich i pośrednich gratyfikacji, oferowania lub przyjmowania majątkowych lub osobistych korzyści, wykorzystywania wpływów w celu uzyskania finansowych i pozafinansowych korzyści, wyłudzeń czy defraudacji. Dostawca będzie przestrzegał wszystkich przepisów krajowych oraz międzynarodowych regulujących przeciwdziałanie praniu pieniędzy i podejmował działania w celu eliminacji ryzyka poprzez legalne monitorowanie i weryfikowanie zawieranych transakcji, identyfikację beneficjentów rzeczywistych zawieranych transakcji, identyfikowanie potencjalnych zagrożeń i ryzyk związanych z praniem pieniędzy.
  • Bezpieczeństwo i ochrona danych. Dostawca zobowiązuje się należycie zabezpieczać informacje poufne i wykorzystywać je wyłącznie wcelach służbowych i w takim zakresie w jakim wymagają tego relacje biznesowe. Dostawca ponosi pełną odpowiedzialność za ochronę poufności informacji i danych mu powierzanych w ramach prowadzonej działalności, a każdy pracownik oraz współpracownik Dostawcy jest zobowiązany do zachowania poufności oraz tajemnicy służbowej również po zakończeniu współpracy z Dostawcą. Dostawca zobowiązuje się chronić prawo do prywatności zarówno swoich pracowników jak i Kontrahentów ora zagwarantować należytą ochronę danych osobowych swoich pracowników i wszystkich swoich interesariuszy.
  • Odpowiedzialność finansowa, poprawność dokumentów. Dostawca zobowiązany jest prowadzić swoją księgowość i finanse zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami, unikać wszelkich form oszustwa finansowego, przekazywać prawdziwe i kompletne informacje we wszystkich komunikatach biznesowych. Wszystkie sprawozdania finansowe Dostawcy, raporty, dokumenty handlowe i księgi muszą przedstawiać rzetelnie i dokładnie transakcje biznesowe oraz być zgodne z zasadami rachunkowości i wewnętrznymi przepisami. Niedopuszczalne jest wprowadzanie do ewidencji lub dokumentacji informacji nieprawdziwych, wprowadzających w błąd jak również tworzenie nieprawdziwych, niedokładnych lub wprowadzających w błąd raportów i dokumentów. Księgi, sprawozdania, rejestry oraz akta Dostawcy powinny odzwierciedlać stan faktyczny aktywów i pasywów Dostawcy.
  • Jakość ujawnianych informacji. Dostawca zobowiązuje się zapewnić transparentność w komunikacji z interesariuszami poprzez prawdziwe, rzetelne, kompleksowe i zgodne z prawem ujawnienie istotnych finansowych i pozafinansowych informacji dotyczących jego działalności w tym w szczególności informacji o zatrudnieniu, zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy, polityce ochrony środowiska, działalności biznesowej oraz sytuacji finansowej i wyników działalności Dostawcy.
  • Uczciwa konkurencja i prawo antymonopolowe. Dostawcazobowiązany jest prowadzić działalność zgodnie z przepisami o ochronie konkurencji oraz przepisami antymonopolowymi obowiązującymi w miejscach prowadzenia działalności oraz nie podejmować działań, które mogłyby być uznane za sprzeczne z przepisami lub za nieuczciwe praktyki biznesowe w szczególności działań ograniczających konkurencję, nieuczciwą wymianę informacji związanych z podmiotami konkurencyjnymi, zawieranie nielegalnych umów, porozumień w zakresie ustalania cen, podziału rynków, bojkotu podmiotów konkurencyjnych.  Niedopuszczalne jest pozyskiwanie informacji i tajemnic handlowych dotyczących podmiotu konkurencyjnego przy użyciu nielegalnych lub nieuczciwych metod takich jak kradzież, przekupstwo, nakłanianie do naruszenia tajemnicy służbowej. Niedopuszczalne są praktyki polegające na rozprzestrzenianiu fałszywych i nierzetelnych informacji oraz niesprawdzonych pogłosek na temat konkurencji.
  • Konflikt interesów. W ramach współpracy ze Spółką nasi Dostawca zobowiązany jest do unikania wszelkich konfliktów interesów lub sytuacji, które mogłyby sugerować konflikt interesów. Dostawca zobowiązany jest również do powiadomienia Spółki w przypadku gdy dana sytuacja mogłaby prowadzić do konfliktu interesów pomiędzy Dostawcą i Spółką. Dostawcy powinni również zapewnić, aby ich pracownicy unikali i ujawniali sytuacje, w których ich interesy finansowe lub osobiste mogłyby kolidować z ich obowiązkami służbowymi.  
  • Podrabiane części. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Dostawca powinien korzystać wyłącznie z produktów i urządzeń dostawców gwarantujących stosowanie oryginalnych części oraz materiałów w dostarczanych produktach, minimalizować ryzyko wprowadzenia do produktu części i materiałów podrobionych oraz przestrzegać przepisów technicznych w procesie projektowania produktu. W przypadku ustalenia, iż produkty lub urządzenia, z których korzysta Dostawca zastosowano nieoryginalne części lub materiały Dostawca powinien niezwłocznie zawiadomić Producenta Oryginalnych Urządzeń lub Części oraz właściwe organy i instytucje. 
  • Własność intelektualna. Dostawca zobowiązany jest szanować i chronić prawo własności intelektualnej, chronić tajemnice handlowe i informacje poufne oraz przestrzegać wszystkich obwiązujących przepisów w tym zakresie. Za niedopuszczalne uznaje nieuprawnione wykorzystywanie lub ujawnianie informacji stanowiących własność intelektualną podmiotu bez podstawy prawnej, stosownego zezwolenia lub licencji. Dostawca zobowiązany jest zapewnić respektowanie i ochronę praw własności intelektualnej jak również zakaz nieuprawnionego rozpowszechniania lub ujawniania informacji stanowiących własność intelektualną od każdego pracownika lub współpracownika Dostawcy również po zakończeniu współpracy z Dostawcą.
  • Kontrola eksportu i sankcje ekonomiczne. Od naszych Dostawców oczekujemy, że będą przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów kontroli eksportu lub reeksportu oraz przepisów dotyczących zakazu lub ograniczania relacji biznesowych i handlu (w tym embarg) w zakresie  towarów, oprogramowania, usług oraz technologii z krajami, regionami, podmiotami, jednostkami oraz osobami prywatnymi objętymi sankcjami. Dostawca zobowiązany jest weryfikować podmioty, z którymi prowadzi lub zamierza prowadzić interesy z wykorzystaniem list osób i podmiotów objętych sankcjami a następnie monitorować czy dana transakcja lub współpraca nie narusza krajowych i międzynarodowych regulacji i zakazów w powyższym zakresie.  
  • Wprowadzenia ogólnodostępnego mechanizmu zgłaszania nieprawidłowości, naruszeń oraz ochrony sygnalistów.
  • Dostawcy zobowiązani są umożliwić swoim pracownikom jawne lub anonimowe zgłaszanie skarg w razie stwierdzenia lub podejrzenia naruszenia prawa, nielegalnych działań lub innych nadużyć poprzezzapewnienie skutecznych i ogólnodostępnych mechanizmów składania skarg, jak również rozpatrywać takie zgłoszenia i podejmować w razie potrzeby działania naprawcze i środki zaradcze.  
  • Dostawcy zobowiązani są zapewnić, aby wszystkie zgłoszenia oraz tożsamość osób zgłaszających były traktowane jako poufne oraz wprowadzić bezwzględny zakaz jakichkolwiek środków odwetowych wobec osoby zgłaszającej.

Główne zasady zawarte w niniejszej Polityce zostały szczegółowo opisane w Kodeksie Postępowania Dostawcy, który jest dostępny na stronie internetowej Spółki, i który jest udostępniany każdemu Dostawcy wraz z kwestionariuszem samooceny Dostawcy w momencie podjęcia współpracy. Podejmując współpracę z Bergman Engineering, Dostawca zobowiązany jest  do przestrzegania i stosowania zasad i zobowiązań określonych  w niniejszej Polityce i szczegółowo opisanych w Kodeksie Postępowania Dostawcy jak również zapewnienia przestrzegania przez własnych dostawców i podwykonawców przestrzegania wszystkich zawartych w kodeksie zasad oraz obowiązujących przepisów ustawowych i wykonawczych oraz postanowień umownych w całym łańcuchu dostaw oraz świadczenia usług. 

Poważne naruszenia zasad określonych w niniejszej Polityce oraz  Kodeksie Postępowania Dostawcy powinny być traktowane przez Bergman Engineering jako naruszenie zobowiązań umownych i skutkować konsekwencjami określonymi w Umowie włącznie z jej rozwiązaniem i zaniechaniem współpracy. Spółka zastrzega sobie prawo wypowiedzenia umowy Dostawcą, który narusza niniejszy Kodeks, nie przestrzega prawa, standardów dotyczących etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu lub odmawia udziału w weryfikacji.

W celu efektywnej realizacji zasad i kwestii określonych w niniejszej Polityce Spółka zobowiązuje w sposób przejrzysty i regularny komunikować i szkolić wszystkich swoich pracowników mających kontakt z Dostawcami i którzy są odpowiedzialni za zamówienia Spółki. Szkolenia obejmują:

– kwestie zrównoważonego rozwoju oraz zasad prowadzenia społecznie odpowiedzialnego biznesu;

– kryteria doboru i kwalifikacji Dostawców gwarantujących jakość, niezawodność i konkurencyjność produktów i usług,  przy jednoczesnym przestrzeganiu zasad zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu;

– kryteria doboru Dostawców, którzy prowadzą działalność w sposób odpowiedzialny w kontekście ekologicznym , społecznym, ekonomicznym oraz zgodnie z prawodawstwem krajów w których działają;

–  zasady nabywania produktów i usług, które spełniają kryteria odpowiedzialności  pod względem ekonomicznym, ekologicznym i społecznym przy jednoczesnym zapewnieniu ich jakości, niezawodności i konkurencyjności cenowej;

– kryteria doboru Dostawców posiadających odpowiednie kwalifikacje i reputację, oferujących przy tym najlepszy stosunek jakości do ceny;

– unikanie konfliktu interesów, prezentów, upominków czy innych form gratyfikacji, które mogłyby mieć niewłaściwy wpływ na proces wyboru Dostawców i które mogą zaszkodzić interesom i reputacji Spółki;

– weryfikację Dostawcy pod kątem zakazu handlu lub sankcji prawnych;

– reguły weryfikacji Dostawców w zakresie wypełniania zasad określonych w niniejszej Polityce i Kodeksie Postępowania Dostawcy, których sposób i forma zależy od ryzyka i wymogów prawnych związanych z nabywanym towarem lub usługą i może polegać m.in. na wypełnieniu kwestionariuszu samooceny Dostawcy, stosownych klauzulach umownych czy audycie realizowanym przez podmiot trzeci.   

Spółka będzie dokonywać okresowego przeglądu niniejszej Polityki w celu zapewnienia jego skuteczności oraz prawidłowego zastosowania.  Niniejsza Polityka jest ogólnie dostępna na stronie internetowej Spółki, a wszelkie zmiany jego treści będą na bieżąco komunikowane pracownikom Spółki odpowiedzialnym za współpracę z Dostawcami i zamówienia dokonywane w imieniu Spółki.

Niniejsza polityka obowiązuje od dnia 04.06.2024