Jacy specjaliści potrzebni są przy produkcji samochodów elektrycznych?
Chociaż produkcja samochodów elektrycznych w Polsce dopiero raczkuje, nasza rola w rozwoju elektromobilności jest bardzo istotna ze względu na produkcję części do nich – przede wszystkim ogniw. Dlatego coraz bardziej rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy na krawędzi branżowego boomu, więc w tym artykule bierzemy pod lupę, jacy inżynierowie i specjaliści będą potrzebni w branży electromobility?
Poszukiwanie specjalistów do branży e-mobility to wyzwanie dla pracodawców
W ostatniej dekadzie branża IT zyskała sobie reputację jednej z najtrudniejszych pod względem dostępności fachowców. Zapotrzebowanie na programistów czy scrum masterów nie przestaje rosnąć, a liczba pracowników na tych stanowiskach stale się zwiększa. Inaczej sytuacja wygląda w branży electromobility. Konkurencja jest co prawda znacznie mniejsza, ale o doświadczonych pracowników jest jeszcze trudniej.
Według przeprowadzonych przez nas badań, rynek pracy nie jest gotowy na rozwój sektora e-mobility. Liczba techników i inżynierów wykwalifikowanych w tym kierunku jest bardzo ograniczona i niełatwo do nich dotrzeć. Nie zapowiada się również, by liczba ta miała szybko wzrosnąć, podczas gdy stale rosnąć będzie zapotrzebowanie. W efekcie czego możemy być wkrótce świadkami ekstremalnego przypadku tzw. rynku pracownika, gdzie o jednego specjalistę rywalizować będzie wiele rozwijających się przedsiębiorstw. Co więcej, udana rekrutacja na dane stanowiska będzie często decydująca dla rozwoju firmy i osiągania wyznaczonych celów biznesowych.
Jacy specjaliści będą najbardziej pożądani w branży elektromobilności?
Rozwój rynku jest nieunikniony i wszystko wskazuje na to, że firmy działające w sektorze e-mobility będą musiały grać w ekstremalną wersję znanej w świecie rekrutacji gry ”kto pierwszy ten lepszy”. W ramach naszych badań przygotowaliśmy więc listę stanowisk i specjalizacji, które będą najbardziej pożądane.
Inżynier testu – główne zadanie to testy końcowe ogniw i modułów akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Inżynier/Technik jakości – przygotowywanie baterii do testów i ich wykonywanie oraz raportowanie o wynikach.
Technik ds. baterii – analiza podczas montażu baterii, zidentyfikowanie i weryfikację wszelkich błędów i awarii oraz działania zapobiegające powtórnym usterkom.
Specjaliści z obszaru elektryki i elektrotechniki – szeroki wachlarz odpowiedzialności w ramach rozwoju i wdrażania nowych rozwiązań technologicznych na każdym etapie produkcji – od samego produktu po maszyny, narzędzia i rozwój linii produkcyjnej.
Pracownicy produkcyjni – cały proces montażu baterii do samochodów elektrycznych.
Polscy specjaliści sektora elektromobilności jako pracownicy transgraniczni
Jak przekonuje doradca biznesowy i Ekspert Platformy Przemysłu Przyszłości zajmującej się zagadnieniami związanymi z czwartą rewolucją przemysłową, dr Piotr Kaczmarek-Kurczak:
W Polsce dzieje się cicha rewolucja przemysłowa. Jest ona głównie napędzana dwoma czynnikami. Pierwszym z nich jest chęć obniżenia kosztów. Polskie firmy mają przewagę głównie w obszarze kosztowym i chcą ją zachować.
(…)
Musimy doprowadzić do przyspieszenia transformacji polskiego przemysłu, natomiast sytuacja nie jest zła. To nie jest tak, że jesteśmy zapóźnionymi peryferiami. Bardzo duży wpływ ma tutaj to, że jesteśmy coraz silniejszym i większym zapleczem dla gospodarki niemieckiej i jest duża szansa, że za chwilę będziemy zapleczem dla gospodarki francuskiej. Polska ma stać się zapleczem przemysłowym dla krajów europejskich, także nie ma tutaj ogromnego dystansu. To może być dystans dwóch – trzech lat.
O ile w Polsce sytuacja jest na etapie dynamicznego rozwoju, w Niemczech sektor elektromobilności jest już na zaawansowanym poziomie. Już w tym momencie zatrudniamy pracowników transgranicznych w należącej do Daimlera spółce Accumotive. Firma ta zajmuje się produkcją baterii do samochodów elektrycznych i poszukiwała specjalistów na każdym szczeblu i etapie produkcji, od monterów i testerów po kierowników produkcji. Co istotne, zatrudnianie polskich specjalistów jest integralną częścią strategii firm niemieckich, więc fabryki z sektora elektromobilności powstają głównie przy naszej zachodniej granicy.
Jak docieramy do specjalistów elektromobilności?
Nasze prognozy rynkowe dały nam jasny sygnał o konieczności tworzenia bogatej bazy inżynierów do już istniejących, a także niechybnie zbliżających się inwestycji e-mobility w Polsce. Dla firm specjalizujących się w technologii rekrutacja specjalistów to problematyczny i czasochłonny proces. Naszą rolą jest ułatwienie go na każdym etapie.
Aby to umożliwić, opracowaliśmy szeroką listę specyficznych specjalizacji, które wymagane są dla stanowisk sektora elektromobilności. Następnie korzystając z naszych metod i narzędzi dotarliśmy do kandydatów, którzy spełniają te kryteria. Trzecim, najtrudniejszym etapem, jest oczywiście sama rekrutacja. Na podstawie ustalonych wymagań dokonujemy selekcji i dostarczamy firmom najbardziej odpowiednich kandydatów.
Jeśli poszukujesz więc inżynierów i innych specjalistów branży e-mobility, jesteśmy doskonale przygotowani, by uzupełnić Twoje braki kadrowe.