Przewaga współpracy z agencją vs. rekruter wewnętrzny. Czym się różni rekrutacja agencji od rekrutacji przez rekrutera wewnętrznego?

Zacznijmy od krótkiego scenariusza, który stanowi niemal codzienność w naszej działalności. 

Kilkumiesięczne poszukiwanie kandydata na kluczowe stanowisko w firmie produkcyjnej nie przyniosło rezultatu. Zrezygnowany zespół HR decyduje się na poszukanie pomocy na zewnątrz i w ten sposób na naszą skrzynkę trafia wiadomość o treści ?Pomoc!?.

Od pierwszego kontaktu mija kilka tygodni, po których agencja wraca z kilkoma kandydatami, którzy spełniają pierwotne wymagania. Jak to się stało? Skąd oni się wzięli? Jakim cudem agencja dokonała czegoś, co wydawało się wcześniej niemożliwe?

Możemy zapewnić, że nic magicznego się nie wydarzyło, jednak pewne cechy bycia agencją dają istotną przewagę nad samodzielnymi zespołami HR. Opowiemy więc dzisiaj, dlaczego agencja ma większe szanse na znalezienie idealnych kandydatów. 

Co stoi na drodze udanej rekrutacji?

Powodów nieudanej rekrutacji może być bardzo wiele i tylko niektóre z nich wynikają z błędów w procesie rekrutacyjnych. Oczywiście, czasem może to być związane z nieprawidłowo stworzoną ofertą, niewystarczającymi zasobami lub niejasnym procesem rekrutacji. Częściej jednak kłopoty wynikają z szeregu przyczyn niezależnych od zespołu HR, takich jak:

  • mało atrakcyjna lokalizacja
  • zbyt mały budżet na stanowisko
  • niewielka liczba osób z wymaganymi kompetencjami
  • niewystarczająca promocja oferty

Niezależnie od powodu, zasoby i metody agencji rekrutacyjnych często pozwalają na pozyskanie kandydatów tam, gdzie z pozoru ich nie było. Dzięki czemu jest to możliwe?

Przewaga doświadczenia

Wewnętrzne zespoły HR zazwyczaj mają na głowie rekrutacje do wielu działów i na różne stanowiska niezależnie od szczebla. O sile agencji HR decyduje jednak doświadczenie i wiedza wielu osób, które specjalizowały się w konkretnych branżach. Na przykład, jako specjaliści w rekrutacji inżynierów, mamy kompetencje umożliwiające nam sprawdzić kandydatów pod kątem merytoryki i umiejętności. Znamy technologie, procesy, i programy istotne dla konkretnych stanowisk i jesteśmy w stanie szybko i sprawnie sprawdzać kandydatów. Dzięki temu działamy szybciej i skuteczniej niż inni doświadczeni rekruterzy bez znajomości branży. 

Szersze bazy kandydatów

Budowane przez wiele lat bazy kandydatów to jeden z najważniejszych atutów agencji rekrutacyjnych. Co istotne, nie może się to ograniczać jedynie do posiadania bazy CV. Konieczna jest bieżąca aktualizacja statusu kandydatów, znajomość ich sytuacji zawodowej, a nawet planów na przyszłość. Dzięki temu jako agencja jesteśmy w stanie docierać do kandydatów, którzy nie byliby dostępni w standardowych procesach poszukiwania. Taka wiedza pozwala też na znaczne przyspieszenie procesu selekcji i błyskawiczne dostarczanie pasujących kandydatów do klientów, nawet w sytuacjach, gdy inne metody zawiodły. 

Przewaga liczbowa

Konieczność pilnego zrekrutowania większej liczby osób lub przyspieszenia trwających procesów często może być niemożliwa dla kilkuosobowego, wewnętrznego zespołu. Zamiast rekrutować kolejnych rekruterów, znacznie szybszym i mniej zobowiązującym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji. 

Więcej metod dotarcia do kandydatów

Teoretycznie wewnętrzny zespół HR ma takie same możliwości pozyskiwania kandydatów i promocji ofert pracy. Wszyscy przecież korzystają z tego samego internetu, tych samych serwisów i portali społecznościowych, prawda? 

Nie do końca. W rzeczywistości agencje mają prościej i taniej. Niektóre metody, takie jak pakiety ogłoszeń, nakładki rekrutacyjne na portalach społecznościowych, czy płatne dostępy do społeczności branżowych, są zwyczajnie poza zasięgiem budżetowym firm. Agencje, ze względu na duże zapotrzebowanie, mają niższe ceny i jednocześnie większą zasadność do korzystania z takich metod. Dzięki temu, oczywiście, mają dostęp do znacznie szerszego grona kandydatów. 

Potencjalnie niższe koszty rekrutacji

W przypadku rekrutacji na stanowisko wymagające szczególnych kompetencji agencja ma szansę znacznie skrócić czas potrzebny na znalezienie odpowiedniego kandydata. Na przykład, rekrutacja specjalisty w dziedzinie ogniw litowo-jonowych, korzystając z wewnętrznych zasobów firmy, mogłaby trwać bardzo długo. W tym czasie z kolei rośnie problem luki kompetencyjnej, rosną koszta rekrutacji, generowane mogą być przestoje i nadgodziny. Jako specjaliści branży elektromobilności, moglibyśmy znacznie szybciej pozyskać kandydatów i pozwolić firmie uniknąć kłopotów wiążących się z czasochłonną rekrutacją. 

Kiedy rekrutacja in-house wystarcza?

W przypadku organizacji, które wymagają stałego naboru na powtarzalne stanowiska (np. produkcja, junior development), rekrutacja wewnętrzna doskonale się sprawdza. Kluczowym aspektem jest możliwość specjalizacji rekruterów w określonych kompetencjach, co w połączeniu ze znajomością branży pozwala na stopniowe doprowadzanie procesu do perfekcji. Wyzwanie pojawia się jednak wtedy, gdy jednorazowo znaleźć trzeba osobę na wysokie stanowisko techniczne, jak np. kierownik jakości. Konieczne w takiej sytuacji jest poznanie wymaganych kompetencji, odpowiednie przygotowanie oferty, i w końcu selekcja. Niemal zawsze w takiej sytuacji lepiej sprawdzi się doświadczona agencja, która zatrudniła już kilkadziesiąt osób na podobne stanowiska. 

Wewnętrzny zespół HR i agencja mogą być zgranym tandemem

Współpraca pomiędzy agencją a wewnętrznym rekruterem częste rozwiązanie, które pozwala rozwiązać różnego rodzaju problemy. W zależności, czy po stronie firmy brakuje czasu, zespołu, kompetencji technologicznych, czy metod pozyskiwania kandydatów, agencja pomoże wesprzeć te elementy, które wymagają wsparcia. 

Jeśli czujesz, że to Twój zespół HR potrzebuje rekrutacyjnego zespołu do zadań specjalnych, skontaktuj się z nami 🙂

Autorką tekstu jest Joanna Spirydowicz – Senior Business Development Manager w Bergman Engineering