Rekrutacja na stanowisko kierownicze. Case study z branży spożywczej.

Zmiany kadrowe na wysokich szczeblach to trudne i czasochłonne zadanie dla działu HR. Firmy mają precyzyjnie określone wymagania dotyczące  kompetencji, doświadczenia, a także cech osobowości i charakteru kandydatów. To szczególnie ważne, aby osoba na stanowisku kierowniczym w jak największym stopniu pasowała do atmosfery i filozofii firmy.

W 2020 roku nawiązaliśmy współpracę z firmą z branży spożywczej, która musiała zmierzyć się z podobnym wyzwaniem – planowali zatrudnić nowego Kierownika Technicznego.

1. Charakterystyka branży spożywczej

Branża spożywcza narzuca na firmy wyjątkowo rygorystyczne normy i standardy. Jest to związane z wysokim poziomem bezpieczeństwa i higieny, jakie muszą towarzyszyć produkcji żywności.

Mając to na uwadze, nasz klient wymagał od przyszłego Kierownika Technicznego biegłości związanej z dynamiką pracy, ale także znajomości kluczowych procedur (np. postępowania HACCP, standardów sterylności i higieny linii produkcyjnych, itp.).

2. Dyskrecja na pierwszym miejscu

Kolejnym wyzwaniem było zachowanie szczególnej dyskrecji w procesie poszukiwania kandydatów. Roszady na stanowiskach kierowniczych zawsze wzbudzają emocje wewnątrz firmy i mogą być źródłem pomówień. To z kolei może negatywnie rzutować na pracę oraz nastrój personelu.

Klient chciał uniknąć niepotrzebnego rozgłosu na tak wczesnym etapie, dlatego zdecydował się porzucić oficjalną i bezpośrednią ścieżkę rekrutacji (np. publikując ogłoszenie na swojej stronie internetowej).

3. Bergman od zadań specjalnych

Zadanie, choć jasno zdefiniowane, nie należało do najprostszych – musieliśmy dostarczyć klientowi grupę kandydatów o mocno zawężonych kwalifikacjach, a przy tym zachować subtelny i poufny charakter rekrutacji.

Niestandardowe problemy wymagają niestandardowych rozwiązań, dlatego naszemu klientowi zaoferowaliśmy wsparcie dedykowanego narzędzia rekruterskiego, tzw. Direct Search (w wolnym tłumaczeniu ”poszukiwanie bezpośrednie”). 

Technika świetnie nadaje się do pozyskania pojedynczego pracownika, dużo rzadziej stosowana jest w przypadku grupy osób. Wymaga od rekrutera rzetelnych przygotowań: znajomości grupy zawodowej i sytuacji na rynku,  analizy konkurencji, nierzadko też konsultacji ze specjalistami danej branży. W zamian właściwie poprowadzony Direct Search pozwala zdefiniować grupę najlepszych dostępnych specjalistów i w poufny sposób dotrzeć do nich bezpośrednio.

4. Strzał w dziesiątkę

Nasi rekruterzy doskonale wiedzą, jak prześwietlić rynek pracy. Metoda bezpośrednich poszukiwań okazała się na tyle precyzyjna, że już jeden z pierwszych kandydatów okazał się tym właściwym. Kolejne etapy rekrutacji przebiegły błyskawicznie szybko – już po jednym spotkaniu obie strony doszły do porozumienia i rozpoczęły współpracę.

Klient zażegnał zaistniały problem, a my zyskaliśmy jego zaufanie i stale wspieramy go w obecnych i przyszłych wyzwaniach rekruterskich.

Jeżeli i Twoja firma boryka się z podobnymi problemami z zakresu rekrutacji lub napotkane przeszkody wymagają wyjątkowego traktowania, to zapraszamy do kontaktu.