Jak dobrze napisać ogłoszenie o pracę dla inżyniera?

Efekt pierwszego wrażenia to realne zjawisko, które swoje zastosowanie znajduje także w pracy działów HR. Oferta pracy w tym kontekście (czy to w postaci ogłoszenia w internecie, czy też bezpośredniej wiadomości) jest wizytówką firmy – to ona najczęściej stanowi pierwszą formę kontaktu z przyszłym pracownikiem. Musi zarówno zaciekawić potencjalnego kandydata, jak i dostarczyć konkretnych informacji związanych z oferowanym stanowiskiem. Już na tym etapie rekrutacji pracodawca może wykazać się finezją i profesjonalizmem lub też ich brakiem, co w konsekwencji przekłada się na poziom zainteresowania takim ogłoszeniem.

W branży inżynierskiej nabiera to dodatkowego wymiaru, ponieważ grupa docelowa to osoby mocno analityczne, które przywiązują większą wagę do szczegółów. Dodatkowo, z uwagi na fakt niskiej dostępności specjalistów, niesamowicie ważne jest, aby ogłoszenie nie zginęło w tłumie, lecz przykuwało uwagę i zachęcało do dalszej interakcji.

CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ DOBRE OGŁOSZENIE O PRACĘ?

Skoro wiemy już, dlaczego należy przykładać szczególną troskę tworząc ogłoszenie o pracę, omówimy teraz, jak powinno być skonstruowane, aby właściwie spełniało swoją funkcję.

Nie odkryjemy Ameryki, pisząc, że oferta o pracę powinna zawierać takie elementy jak: miejsce pracy, opis stanowiska, zakres zadań i obowiązków, wymagania, itp. Kluczowym jednak jest sposób, w jaki przedstawimy te informacje. Oto kilka wytycznych:

Grunt to przejrzystość

Im dokładniej zaadresujemy ofertę pracy, tym mniejsze ryzyko nietrafionych aplikacji. Dotyczy to zarówno części ogłoszenia, w której przedstawiane są oczekiwania wobec naszego kandydata jak i tej, w której mówimy o jego docelowych obowiązkach. Chaotycznie napisane zdania lub niepełne informacje sprawiają, że kandydaci zgłaszają się ?w ciemno?, sprawdzając swoją kompatybilność z ofertą pracy na dalszych etapach rekrutacji (np. w trakcie rozmowy telefonicznej) i niepotrzebnie marnują czas obu stron. Zadbajmy więc o to, aby ogłoszenie było czytelne i nie rodziło wątpliwości.

Przykłady:

  • ”zarządzanie procesem produkcyjnym” jest informacją niekompletną. Dodajmy, o jakich konkretnie procesach mowa, np. planistyka, zarządzanie magazynem, zarządzanie procesem kontroli jakości, itp. Dla inżyniera takie kwestie są niezwykle ważne – szkoda, aby specjalista od spawania metali dowiedział się na późniejszym etapie rekrutacji, że tak naprawdę oferta pracy dotyczy procesu spawania tworzyw sztucznych.
  • ”obsługa CAD 3D” nie mówi nam wszystkiego. Wskażmy więc, które programy są pożądane i w jakim stopniu. Hasło ”wymagana znajomość SolidWorks” już na starcie zawęża grupę odbiorców, a z kolei informacja ”mile widziana znajomość SolidWorks” lub ”znajomość środowiska CAD 3D (docelowo praca w SolidWorks)” sprawi, że otworzymy się na świetnych kandydatów, którzy na co dzień biegle operują w innym programie jak np. Inventor, lecz z łatwością przerzucą się na analogiczne narzędzie projektowe.
  • podobnie sytuacja wygląda w przypadku kwestii takich jak wyjazdy służbowe. Warto sprecyzować, w jakim wymiarze będą się odbywać, jak często, czy są dobrowolne, czy wymagane. Takie informacje mają duże znaczenie w zestawieniu z życiem prywatnym osób aplikujących o posadę. Podobnie potraktujmy informację o ”kontaktach z klientami” 

Co za dużo, to niezdrowo

Oferta pracy powinna być szczegółowa i precyzyjna, jednak nie przesadzajmy z tym, szczególnie w kwestiach, które niewiele wnoszą do samej oferty pracy. Firmy lubią zachęcać szeregiem benefitów, takich jak ”paczki na święta”, ”paczki na Mikołaja”, ”owocowe czwartki”, ”karta Multisport”, itp. Nie ma jednak sensu wypełniać tym cenne miejsce na ogłoszeniu – wystarczy do tego jeden zgrabnie zagospodarowany paragraf.

Pełna transparentność

Skoro w powyższym punkcie zaoszczędziliśmy trochę ogłoszeniowej przestrzeni, warto ją wykorzystać na naprawdę istotne informacje jak te dotyczące wymiaru pracy. Czy jest to system jedno-, czy wielozmianowy? Jak bardzo elastyczne są godziny pracy? Czy pracownikowi przysługuje home office? Jeśli tak, to podajmy konkretnie, ile dni w tygodniu/miesiącu i na jakich warunkach.

Podobnie w przypadku systemu premiowego, jeżeli takowy istnieje. Warto wtedy opisać jego działanie (podać procent, okres rozliczania).

Kolejnym jawnym elementem ogłoszenia o pracę powinna być informacja o możliwościach awansu w firmie. To bardzo ważny aspekt dla wielu kandydatów, szczególnie tych młodszych, którzy bardzo ambitnie podchodzą do swojej ścieżki kariery. Dlatego krótko przedstawmy, jakie są sposoby awansu i na jakie stanowisko.

Sprawy się nieco komplikują w temacie wynagrodzenia. Otwarta rozmowa o zarobkach wciąż budzi wiele kontrowersji w naszym kraju, dlatego pracodawcy rzadko zamieszczają informację o wynagrodzeniu w ofertach pracy. Jeżeli jednak wiemy, że oferowane przez nas stawki są atrakcyjne i bardzo konkurencyjne, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodatkowo zmotywować zainteresowanych.

Wszystkie powyższe elementy oferty pracy, choć nie zawsze wygodne, ostatecznie muszą trafić do świadomości naszych kandydatów. Warto więc o to zadbać już na etapie ogłoszenia o pracę i tym samym uniknąć niepotrzebnych pytań i chybionych zgłoszeń.

Nie samą treścią stoi ogłoszenie

Pamiętajmy, że dbając o zawartość, dbamy też jednocześnie o aspekt estetyczny – schludnie napisane ogłoszenia są naturalnie bardziej atrakcyjne i przyjazne dla odbiorcy. A skoro mowa o walorach wizualnych, zwróćmy też uwagę na proporcje poszczególnych segmentów oferty pracy (tj. balans między wymaganiami wobec kandydata a oferowanymi zadaniami), a także pilnujmy interpunkcji czy odpowiedniego używaniu małej i wielkiej litery – to wszystko składa się na ogólny odbiór ogłoszenia.

OGŁOSZENIE NA MEDAL

Ostatecznie każde ogłoszenie jest inne i nie ma jednej uniwersalnej recepty na niezawodny anons. Jednak stosując się do powyższych wskazówek, możemy mieć pewność, że zostanie ono odebrane jako profesjonalne i merytoryczne. Jeśli jednak na jakimś etapie przygotowywania oferty o pracę zwątpimy w jej kompletność, warto wtedy na moment odwrócić rolę i ”wejść w skórę” adresata, zastanawiając się jakich informacji oczekiwałby od naszego ogłoszenia.

Autorką tekstu jest Monika Paciorkowska – Krawców, Senior Technical Recruiter/Team Lead w Bergman Engineering