Jak firmy rywalizują na rynku pracownika?
Rywalizacja o najlepszych pracowników z każdym rokiem robi się coraz trudniejsza. Niestety na obecnym rynku odpowiednie warunki finansowe to nie jedyna rzecz, o której pracodawcy muszą myśleć.
Nowocześni kandydaci przed podjęciem decyzji analizują szereg innych czynników. Właśnie o nich opowiemy w dzisiejszym artykule.
Co oznacza rynek pracownika?
W niektórych branżach trudniej jest znaleźć pracownika o odpowiednich kompetencjach, doświadczeniu, czy predyspozycjach. Może to być spowodowane np. szybkim rozwojem jakiegoś sektora w połączeniu z niewystarczającym przyrostem nowych specjalistów (np. Ze względu na brak wymaganych kierunków studiów). Przykładem może być branża e-mobility w Polsce, gdzie zapotrzebowanie na specjalistów ciągle rośnie.
Doprowadza to do sytuacji, w której firmy mocno konkurują ze sobą o pracowników, którzy pozostali na rynku. Podnoszą płacę, polepszają warunki zatrudnienia i oferują coraz to nowsze benefity.
I właśnie to zjawisko, w którym to pracodawcy muszą się bardzo postarać, aby zainteresować i przekonać do siebie kandydata nazywamy rynkiem pracownika.
Co zachęca pracownika do aplikowania i pozostania w firmie na dłużej?
Wynagrodzenie to bardzo istotny czynnik do rozważenia podczas zmiany pracy. Nie dla każdego kandydata będzie ono jednak priorytetem.
Dodatkowo, w wybranych zawodach wynagrodzenia bywają na tyle wysokie, że wahania pomiędzy wartościami nie robią na kandydatach większego wrażenia. Swoją decyzję opierają na pozostałych rzeczach, które oferuje firma. Spójrzmy zatem, co to może być.
1. Atrakcyjne systemy premiowe
Premie miesięczne, kwartalne, roczne – pracodawcy, chcąc wyróżnić się na rynku, oferują różne systemy premiowe. Oprócz zachęcenia do aplikowania benefit ten dodatkowo motywuje pracowników do pracy, oraz sprawia, że mają więcej satysfakcji z osiągniętych celów.
2. Kultura organizacyjna
Kultura organizacyjna, czyli sposób komunikacji oraz styl pracy w danej firmie często wpływa na decyzję kandydata o podjęciu współpracy. Nowym pracownikom łatwiej zintegrować się z osobami o podobnych wartościach, a to może wpłynąć na efektywność pracy zespołowej oraz zachęcić ich do pozostania w firmie na dłużej.
3. Możliwość pracy w ciekawych, rozwojowych projektach
Obecnie jednym z najczęstszych powodów zmiany pracy jest poczucie braku rozwoju oraz monotonia zadań. Kandydaci chętniej zdecydują się na pracę przy ciekawym i atrakcyjnym projekcie, nawet jeśli miałoby to oznaczać rzucenie ich na głęboką wodę.
4. Możliwość pracy z najlepszymi w branży
Pracując w gronie doświadczonych specjalistów dużo łatwiej się rozwijać. Jest to szczególnie ważne dla początkujących pracowników, którzy mogą zadawać pytania i weryfikować swoje pomysły ze starszymi stażem kolegami. Junior, który czuje, że ktoś bardziej doświadczony nadzoruje jego pracę, czuje mniejszy stres i pewniej podchodzi do kolejnych zadań. To z kolei świetnie przygotowuje go do samodzielnego wykonywania obowiązków.
5. Jasno określona ścieżka rozwoju i możliwości awansu
Już na etapie rozmów rekrutacyjnych kandydaci często pytają o możliwości awansu. Dzięki temu wiedzą, czy z daną organizacją mogą się związać na dłużej, czy to jedynie praca ?na chwilę?. Transparentna ścieżka rozwoju pozwala im zaplanować, co chcą w danej firmie osiągnąć oraz w jaki sposób chcą to zrobić.
6. Praca z nowoczesnymi narzędziami/innowacyjną technologią
Okazja do pracy z nowoczesnymi maszynami lub nową technologią przekona wielu kandydatów do aplikowania. Jest to nie tylko ciekawe, ale często ułatwia i usprawnia codzienną pracę. Dodatkowo kandydat zdobywa umiejętności pożądane na rynku pracy.
7. Praca, która spełnia moralnie
Nowocześni kandydaci często wybierają firmy, których polityka jest zgodna z ich własnymi przekonaniami (np. proekologicznymi). A także takie, których działania chcą wspierać (np. innowacje medyczne). Pracowników motywuje to, że codziennie przyczyniają się do zmian, pozytywnie wpływających na społeczeństwo lub środowisko.
8. Pakiety dodatkowe
Pakiety medyczne i sportowe są standardem w wielu branżach. Poza nimi istnieje jednak jeszcze szereg innych pozapłacowych benefitów oferowanych przez pracodawcę. Są to dodatkowe dni płatne, dofinansowania pobytu dziecka w żłobku albo przedszkolu, a nawet możliwość spędzenia kilku dni w służbowym mieszkaniu za granicą.
9. Budżet szkoleniowy
Przyznawana corocznie kwota na szkolenia i materiały edukacyjne to jeden z najkorzystniejszych dla obu stron benefitów. Dzięki tej inwestycji pracownicy zdobywają nowe umiejętności, które wykorzystują później w codziennej pracy. To także świetna okazja do opanowania bardziej niszowego tematu, który pozwoli im zostać firmowym ekspertem.
10. Elastyczna forma pracy
Możliwość pracy zdalnej i w wybranych godzinach to ogromne udogodnienie dla pracowników. Mając większą swobodę w określaniu, kiedy się pracuję, znacznie łatwiej godzić pracę z innymi obowiązkami, jak np. opieka nad dziećmi. W wielu przypadkach brak takiej opcji może oznaczać dla pracodawcy, że straci całkowicie szansę na zatrudnienie atrakcyjnego kandydata.
11. Możliwość realnego wpływu na firmę i środowisko pracy
Pracownik, który ma realny wpływ na firmę, np. na dobór narzędzi, czy kierunek działania, bardziej angażuje się w projekty i chętniej proponuje nowe rozwiązania. Zazwyczaj łączy się to z poczuciem odpowiedzialności za dany projekt, oraz chęcią uczestniczenia w nim od początku do końca. To z kolei sprzyja długotrwałym relacjom.
Na których benefitach powinien skupić się pracodawca?
Każda rekrutacja powinna się rozpocząć od przygotowania profilu kompetencyjnego kandydata. To pozwoli ustalić, jaka osoba potrzebna jest w organizacji. Jeżeli będzie to ktoś początkujący, kto np. właśnie ukończył studia, prawdopodobnie najważniejsze dla niego będzie:
- zdobycie doświadczenia zawodowego,
- nauka od bardziej doświadczonych,
- kwestie finansowe.
Z kolei jeżeli firma potrzebuje specjalisty z wieloletnim doświadczeniem, większy sukces rekrutacyjny mogą dać:
- benefity pozapłacowe,
- stabilne warunki zatrudnienia.
Oznacza to, że nie da się ustalić jednego zestawu benefitów, który będzie skuteczny w każdej rekrutacje. Ofertę trzeba każdorazowo dopasować do grupy odbiorców ogłoszenia.
Czy jest coś takiego jak pakiet minimalny, który nowoczesny pracodawca musi zapewnić pracownikom?
W każdym zawodzie spotkamy się z niepisanymi standardami dotyczącymi tego, co powinno znaleźć się w ofercie. Aby odpowiednio skonstruować swoją, warto zainspirować się konkurencją.
W niektórych sektorach obserwujemy jednak, jak dodatki stają się podstawą. W branży technologicznej zdecydowana większość pracodawców zapewnia ubezpieczenia grupowe, karty sportowe oraz atrakcyjne pakiety opieki medycznej.
Aby uatrakcyjnić swoją ofertę, warto pomyśleć o mniej popularnych benefitach, takich jak:
- dodatkowy dzień wolny w urodziny,
- nielimitowany płatny urlop,
- bezpłatny dostęp do platformy e-learningowej.
Z jakimi oczekiwaniami nowoczesnych pracowników firmy zatrudniające mają największy problem?
Bardzo wysokie oczekiwania finansowe, to coś, z czym pracodawcy borykają się na co dzień. Jest to szczególnie problematyczne wśród młodszych pracowników, którzy wymagają wysokiej pensji na start, bez żadnego doświadczenia.
Może to doprowadzić do sytuacji, w której pracodawca będzie zmuszony zapłacić więcej początkującej osobie, niż specjaliście pracującemu w firmie od lat. To z kolei prowadzi do kolejnych problemów, takich jak bunt starszych stażem pracowników, czy duże obciążenie finansowe wynikające z podniesienia stawek wszystkim zatrudnionym.
Na co, oprócz pensji, nowocześni kandydaci najczęściej zwracają uwagę?
Atrakcyjność benefitów zależna jest od branży oraz stażu pracy. Obserwując nowoczesnych kandydatów, możemy jednak wywnioskować, że najważniejsze są dla nich możliwości awansu, zespół o podobnym stylu pracy oraz poglądach, a także pakiety medyczne i sportowe.
Jeżeli możliwości pracodawcy w tym zakresie są zbieżne z oczekiwaniami kandydatów – proces rekrutacyjny ma duże szanse zakończyć się sukcesem.
Szukasz doświadczonego rekrutera?
Aby przeprowadzić skuteczny proces rekrutacyjny, potrzeba nie tylko odpowiednich umiejętności, ale także obycia z branżą i znajomości obecnych trendów.
Wiedzą to doskonale nasi rekruterzy, którzy mają za sobą setki udanych rekrutacji w rozmaitych branżach. Dlatego, jeżeli planujesz zatrudnić nowe osoby do swojej firmy i szukasz kogoś, kto maksymalnie to ułatwi, skontaktuj się z nami.
Autorką tekstu jest Izabela Stanek – Junior Technical Recruiter w Bergman Engineering.