Kandydat też Cię ocenia, czyli jak nie stracić szansy na zatrudnienie idealnego pracownika?
Rozmowa o pracę powszechnie uznawana jest za proces bardzo niesymetryczny. Z pozoru cała władza, kontrola, i moc decyzyjna leży po stronie osób rekrutujących. To przecież kandydaci mają ”starać się o pracę”, a nie rekruterzy o zatrudnienie. Tradycyjnie jest w tym wiele prawdy i bez wątpienia większość z nas szukając pierwszej pracy, miała podobne doświadczenia. Niecierpliwe oczekiwania na rozmowę, nerwowa rozmowa, i oczekiwanie na telefon z decyzją firmy jak na werdykt sądu.
Jak im bardziej zaawansowane rekrutacje, tym bardziej symetryczna staje się relacja podczas rozmów rekrutacyjnych. Tak jak kandydat oceniany jest przez rekruterów, tak oceniana jest firma przez pryzmat procesu rekrutacyjnego i reprezentantów firmy, którzy biorą w nim udział. A jeśli firma zostanie oceniona negatywnie, konsekwencje mogą być bardzo poważne i długofalowe.
Opowiemy dzisiaj o tym, dlaczego Twój zespół HR powinien dbać o jak najlepszy wizerunek podczas rozmów i cały przebieg rekrutacji.
Dlaczego powinno Ci zależeć na dobrym zaprezentowaniu się kandydatom?
Większa szansa na zatrudnienie pożądanego kandydata.
Termin ”rynek pracownika” odmieniany jest w środowisku HR-owym przez wszystkie przypadki już od wielu lat. Z roku na rok tendencja ta dotyczy coraz większej liczby branż i coraz więcej firm musi konkurować o pracowników, i to nie tylko na stanowiska techniczne czy programistyczne.
Rywalizacja o najlepszych kandydatów zaczyna się więc już od dobrze napisanej oferty pracy i przyjaznej oraz profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej. Jeśli uda Ci się sprawić dobrze wrażenie na kandydacie i uzna on Twoją firmę za atrakcyjne miejsce do pracy, daje Ci to szansę wygrać rywalizację nawet z firmami, które zaoferowały wyższe stawki.
Budowanie wizerunku rzetelnego pracodawcy
Nawet jeśli kandydat nie zdecydował się na Twoją propozycję pracy w tym momencie, być może jeszcze wróci w przyszłości lub poda dobre słowo o firmie wśród znajomych, lub na social mediach. Pozytywny kontakt, szybki feedback, i sprawny proces to kluczowe elementy tzw. candidate experience, czyli całościowego doświadczenia kandydata podczas rekrutacji. Wystarczy krótkie przejrzenie portali, takich jak GoWork, by znaleźć mnóstwo negatywnych komentarzy kandydatów, którzy w szczegółowy sposób opisują wszelkie wady procesów rekrutacyjnych, w których brali udział. Skoro więc firma nie potrafi zadbać o kandydata, to dlaczego miałaby potrafić zadbać o pracownika? Tego typu ”recenzje” są więc bardzo szkodliwie dla wizerunku firmy i mogą znacznie zniechęcić dobrych kandydatów do aplikowania.
Dobry pracodawca = dobra firma
Na sprawnych i przyjaznych rekrutacjach buduje się nie tylko employer branding, ale i całościowy wizerunek firmy. Dzięki nim kandydaci, którzy nie zostali pracownikami, często zostają późniejszymi klientami czy nawet partnerami biznesowymi firmy, pracując z innych zespołów.
Dlaczego rekruterzy zaniedbują candidate experience?
Jednym z najczęstszych powodów takiej sytuacji to natłok zadań i brak wymaganego czasu na dopracowanie procesów. Potrzeby rekrutacyjne w firmach niestety często przewyższają możliwości wewnętrznych zespołów HR, co sprawia też, że sama rekrutacja traci na jakości, a w efekcie często przepadają najlepsi kandydaci. Brakuje czasu np. na wysyłanie informacji zwrotnej do niezatrudnionych kandydatów, czy odpowiednie przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych. Cierpi przez to opinia firmy jako pracodawcy, a przez to spada liczba dobrych CV na skrzynce HRu.
Inne powody to brak automatyzacji prostych działań, tradycyjne podejście wyższości nad kandydatem w rekrutacji, czy po prostu niska świadomość roli candidate experience. Niezależnie jednak od przyczyny, skutek jest taki, że opinia firmy cierpi, a rekturacja staje się coraz trudniejsza.
Więcej o częstych błędach rekruterów podczas rozmów kwalifikacyjnych przeczytasz tutaj.
O co musisz zadbać, by kandydat dobrze postrzegał Ciebie i Twoją firmę?
Zadbanie o odpowiednie candidate experience wymaga kompleksowego podejścia. Na doświadczenie składają się wszystkie etapy, od samej oferty pracy i zaproszenia na rozmowę po ostateczny feedback. Jakie więc elementy można wymienić jako kluczowe?
Przejrzyste i pełne informacje o stanowisku
W ofercie pracy powinny znajdować się wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą kandydatom stwierdzić, czy dane stanowisko jest odpowiednie dla ich kompetencji. Informacje o benefitach są ważne i wartościowe, ale znacznie bardziej istotna jest np. stawka, umiejętność obsługi określonych urządzeń, lub wymagane licencje. Precyzyjna oferty pracy oszczędza czas zarówno Tobie, jak i kandydatom.
Odpowiednie pytania (i unikanie tych nieodpowiednich)
Pytania podczas rozmowy powinny dotyczyć przede wszystkim stanowiska. Dygresje są w porządku, jednak najważniejsze to ustrzegać się tych pytań, które są nietaktowne lub nawet niezgodne z prawem.
Szybki i sprawny kontakt
Im szybciej przebiega rekrutacja, tym lepiej. Oczywiście, decyzje wymagają czasu i sprawdzenia wymaganej liczby kandydatów, jednak zbytnie ich wydłużenie może powodować zniecierpliwienie czy nawet rezygnację z oferty i wybór innej. Postaraj się więc maksymalnie usprawnić i przyspieszyć wszystkie możliwe etapy, by nie stracić wartościowych kandydatów.
Co istotne, sprawny kontakt oznacza też dostępność dla kandydatów. Postaraj się umożliwić kandydatom łatwy kontakt z Tobą w razie potrzeby doprecyzowania jakichkolwiek informacji lub sprawdzenia statusu rekrutacji.
Przyjazna i profesjonalna atmosfera od początku do końca rekrutacji
Odpowiednia atmosfera jest szalenie ważna, ponieważ daje kandydatom pojęcie o tym, jaki klimat panuje na co dzień w firmie. Zbyt formalne lub zbyt luźne podejście może zniechęcić kandydatów do dołączenia do firmy pomimo atrakcyjnych warunków zatrudnienia.
Rola agencji w budowaniu pozytywnego doświadczenia kandydata
Jako firma specjalizująca się w rekrutacjach technicznych i specjalistycznych, skutecznie odciążamy naszych partnerów od trudnych i czasochłonnych procesów, dbając o maksymalnie pozytywne candidate experience.
Napisz do nas, a pomożemy osiągnąć Twojej firmie najważniejsze cele rekrutacyjne.
Autorką tekstu jest Paulina Schodowska – Head of Talent Acquisition w Bergman Engineering