Kluczowe kompetencje w sektorze e-mobility w 2022 roku
W drugim kwartale 2022 roku branża elektromobilności w Polsce jest wciąż młoda i kształtuje się z miesiąca na miesiąc. Doświadczenia z 2021 roku pokazują jednak pewne trendy, które rządzą tym (młodym) rynkiem pracowniczym.
Są one podyktowane rolą Polski w światowym rozwoju elektromobilności, która polega głównie na produkowaniu i recyklingu baterii i ich komponentów oraz na produkcji i obsłudze stacji ładowań.
Mając to na uwadze, odpowiemy na dwa pytania dotyczące rynku pracownika branży e-mobility.
- Jakie stanowiska są najbardziej pożądane w 2022 w sektorze e-mobility?
- Czego pracodawcy oczekują od nowych pracowników?
Sytuacja elektromobilności w Polsce w 2021 i 2022 roku
Jako jeden z największych europejskich producentów akumulatorów litowo-jonowych (a największy dostawca na rynek niemiecki), w 2021 roku w Polsce największe zapotrzebowanie było na specjalistów produkcji. Trendy te nie zmieniły się w 2022 roku; e-mobility w Polsce nadal stoi produkcją baterii, dlatego pracodawcy najpilniej szukają:
- Konstruktorów i inżynierów produktu ds. napędów/baterii elektrycznych
- Inżynierów testów
- Specjalistów z obszaru elektryki i elektrotechniki
- Inżynierów ds. jakości baterii
Masowa produkcja baterii do samochodów elektrycznych urodziła kolejne potrzeby; baterie trzeba gdzieś magazynować, a zużyte akumulatory utylizować i odnawiać. Drugą grupę najbardziej pożądanych zawodów stanowią specjaliści zarządzający produktem:
- Product Managerowie
- Eksperci ds. analiz rynkowych w zakresie wykorzystania i utylizacji baterii
Kolejną grupę najbardziej pożądanych stanowisk w branży e-mobility w 2022 roku stanowili specjaliści obsługujący stacje ładowania baterii elektrycznych, czyli
- Technicy serwisu
- Technicy elektrycy
Ostatnią grupę specjalistów kształtujących polski rynek elektromobilności stanowią osoby tworzące infrastrukturę niezbędną do działania całej branży. Chodzi przede wszystkim o:
- Analityków w zakresie obsługi danych i systemów monitorujących stan infrastruktury dla sektora e-mobility
- Specjalistów ds. obsługi serwisowej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych
- Serwisantów baterii elektrycznych
- Specjalistów ds. obsługi pogwarancyjnej baterii elektrycznych
Kompetencje pracowników branży e-mobility
Napisaliśmy już o kompetencjach miękkich inżyniera w Przemyśle 4.0; pora zawęzić je do branży elektromobilności.
Bazując na naszym doświadczeniu w rekrutowaniu specjalistów wymienionych w poprzednim paragrafie, idealny kandydat na stanowisku związanym z elektromobilnością:
- Potrafi pracować w rozproszonych zespołach
- Działa horyzontalnie
- Analizuje dane
- Poszukuje nowych rozwiązań
- Ma elastyczne podejście do pracy
- Szybko dostosowuje się do zmian
- Myśli krytycznie
- Biegle posługuje się językiem angielskim
A ile zarabia?
- Konstruktor: 8.000 zł – 10.000 zł brutto
- Inżynier testu: 8.000 zł – 11.000 zł brutto
- Inżynier produktu: 9.000 zł – 11.000 zł brutto
- Specjalista ds. elektroniki: 9.000 zł – 11.000 zł brutto
- Inżynier ds. jakości baterii: 8.000 zł – 10.000 zł brutto
Źródło: Elektromobilność w Polsce. Inwestycje, Trendy, Zatrudnienie. Raport 2021.
Jak wygląda rynek pracowniczy e-mobility w 2022 roku? Podsumowanie
Elektromobilność w Polsce w 2021 roku stała pod znakiem produkcji i obsługi akumulatorów i stacji ładujących. W 2022 trend ten utrzymuje się i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić.
Specjaliści z obszaru elektryki i elektrotechniki specjalizujący się w bateriach i napędzie elektrycznym, oraz technicy i serwisanci stacji ładowań nie będą mieć problemów z pracą.
Pracodawcy i rekruterzy z kolei powinni zwracać szczególną uwagę na umiejętność kandydatów do adaptowania się do zmian. Wymaga tego branża, która w 2022 roku wciąż jest na wczesnym etapie rozwoju i dopiero kształtuje swoje fundamenty.
Są tendencje i trendy, ale nie ma jeszcze sztywnych ram, dlatego idealny kandydat to taki, który potrafi pracować elastycznie i szybko dopasować się do zmieniających się warunków pracy.