7 zalet rekrutacji zewnętrznej
Pracownik potrzebny na wczoraj? Przeciążony wewnętrzny dział HR? Problem z dotarciem do specjalistów? To typowe powody, dla których firmy w Polsce sięgają po rekrutację zewnętrzną, która, jak każde inne narzędzie rekrutacyjne, ma swoje zalety i wady.
W tym artykule skupimy na tych pierwszych i zastanowimy się jakich korzyści możesz spodziewać się, sięgając po pomoc zewnętrznej agencji rekrutacyjnej.
1. Rekrutujesz szybciej
Przyjmijmy, że musisz jak najszybciej zatrudnić trudno dostępnego specjalistę, lub cały zespół pracowników, ale Twój wewnętrzny zespół HR jest już maksymalnie obłożony i nie ma czasu. Możesz zatrudnić nową osobę do działu, jednak zanim ją znajdziesz i wdrożysz, zewnętrzna agencja rekrutacyjna zdąży w tym czasie uruchomić proces rekrutacyjny, przefiltrować CV i przeprowadzić wstępne rozmowy z kandydatami.
Kiedy wewnętrzny zespół rekrutacyjny nie ma mocy przerobowych, outsourcing rekrutacji przyspieszy poszukiwania pracowników. Co ważne, wcale nie musisz czekać, aż firmowy dział rekrutacji się ?zatka?, bo wewnętrzne i zewnętrzne działy HR świetnie się uzupełniają!
2. Docierasz do ”nieosiągalnych” kandydatów
Jednym z zadań działów rekrutacyjnych (wewnętrznych i zewnętrznych) jest budowanie bazy kandydatów i utrzymywanie z nimi kontaktu. Tacy kandydaci często nie szukają aktywnie pracy i kontaktują się tylko z rekruterami i rekruterkami, z którymi mają relację, często utrzymywaną latami.
Kiedy korzystasz ze wsparcia agencji rekrutacyjnej, natychmiast zyskujesz dostęp do specjalistów, którzy kontaktują się tylko z nią. Tym samym pula talentów, z której możesz skorzystać, zwiększa się, co jest wyjątkowo ważne w specjalistycznych rekrutacjach, gdzie pojedynczy pracownik jest na wagę złota.
3. Odciążasz wewnętrzny zespół HR
Gdy znalezienie pracownika lub grupy pracowników jest sprawą życia i śmierci dla firmy, nikt nie odczuwa tego bardziej niż wewnętrzny dział HR. Rekruterzy i rekruterki pracują na najwyższych obrotach przez cały dzień, a przecież szukanie kandydatów to tylko część ich obowiązków. Do procesu rekruterskiego dochodzą jeszcze sprawy kadrowe, administracyjne, szkolenia, spotkania?
Wielokrotnie widzieliśmy w Bergman Engineering sytuację, w której firmowe działy rekruterskie oddychały z ulgą, kiedy mogły część obowiązków oddać naszym specjalistom. Czasami były przepracowane, a czasami po prostu zmęczone jednym typem rekrutacji – poczucie ”odbijania się od ściany” wyjątkowo frustruje i demotywuje. Kiedy wewnętrzny dział HR, z dowolnych powodów, jest przeciążony – świeża energia i nowe spojrzenie agencji outsourcingowej przychodzi na ratunek.
4. Zmniejszasz koszty stałe i koszty narzędzi
Agencja rekruterska pracuje wtedy, kiedy jej potrzebujesz i płacisz tylko za ten okres i tylko za samą usługę rekrutacji. Koszty wewnętrznego działu HR rozkładają się inaczej – dochodzą do nich koszty umowy, benefitów, sprzętu, dni wolnych. Oczywiście, roboczogodzina specjalisty zewnętrznego będzie większa niż wewnętrznego, jednak jest to koszt na żądanie i w długim terminie, sumarycznie zapłacisz mniej za pracę agencji niż pracownika wewnętrznego.
Dodajmy też koszt narzędzi rekruterskich, które agencja – ze względu na skalę działania – ma wykupione w największych pakietach, po najmniejszych cenach. Jest ona uwzględniona w koszt usługi, a Ty nie musisz samodzielnie opłacać tych narzędzi.
5. Otwierasz się na specjalistów spoza swojej specjalizacji
Agencje rekrutacyjne mają swoje specjalizacje. Dla przykładu, w Bergman Engineering rekrutujemy inżynierów, w tym specjalistów od Przemysłu 4.0. Jeśli Twój wewnętrzny dział HR nie ma doświadczenia i kompetencji w rekrutowaniu pracowników z tej branży, trudno będzie mu ich znaleźć i zweryfikować.
Jeśli otwierasz nową linię biznesową, albo z jakiegokolwiek innego powodu potrzebujesz specjalistę, którego kompetencje wykraczają poza Twoją branżę – agencja rekrutacyjna wyspecjalizowana w danym sektorze wesprze Cię swoim doświadczeniem branżowym.
6. Przekazujesz dobre praktyki swoim pracownikom
Wspomnieliśmy już wcześniej, że agencje rekruterskie świetnie współpracują z wewnętrznymi zespołami HR i wzajemnie się uzupełniają. Jednym z aspektów tej współpracy jest wymiana wiedzy – obie strony mają swoje dobre praktyki i doświadczenia i mogą z nich obopólnie korzystać.
Najczęściej jest tak, że wewnętrzne działy HR mają znakomitą wiedzę na temat szczegółowych kompetencji pracowników, jednak nie są na bieżąco z szerszymi, globalnymi trendami branżowymi czy rekruterskimi. Zewnętrzne agencje rekrutacyjne z kolei doskonale znają szeroki obraz rynku, ale dopiero od klientów dowiadują się o szczególnych kompetencjach pracowników i potrzebach pracodawców.
Działy zewnętrzne i wewnętrzne wymieniają się wiedzą, więc w ramach współpracy z agencją, zapewniasz swoim rekruterom branżowe szkolenie.
7. Korzystasz z najnowszych trendów rekrutacyjnych
Ostatnia zaleta to dostęp do zasobów, które nie zawsze są dostępne dla wewnętrznych działów HR. Agencje rekrutacyjne specjalizują się w rekrutacji i skupiają się tylko na niej. Ich celem jest dostarczenie klientowi jak najlepszego kandydata w jak najkrótszym czasie i żeby ich klienci byli zadowoleni, agencje muszą śledzić rynkowe zmiany, trendy i nowinki. Zarówno technologiczne (nowe platformy, narzędzia rekruterskie), kulturowe (np. jak zmienia się język pracowników w różnych branżach) czy prawne.
Dlatego kiedy wchodzisz we współpracę z agencją, masz pewność, że wykorzystujesz w pełni rekrutacyjny potencjał swojej firmy i docierasz do kandydatów przy pomocy najnowszych narzędzi, najbardziej aktualnymi metodami i w możliwie najbardziej profesjonalny sposób.
Jeśli powyższe zalety trafiają do Ciebie i mogą przyspieszyć rekrutację w Twojej firmie, porozmawiajmy. 🙂